استودیو معماری Symbiosis هندوستان موفق به ارایه طرح موج مکزیکی در نمای خارجی استادیوم ورزشی این کشور شدهاند تا بتوانند از این طریق تلفیق مناسبی میان چشمانداز خارجی ساختمان استادیوم و نوع فعالیت صورت گرفته توسط تماشاچیان داخلی آن برقرار کنند.
عنوان | پاسخ | بازدید | توسط |
![]() |
0 | 28 | fns4565 |
![]() |
0 | 42 | learningseo |
![]() |
0 | 46 | mina99 |
![]() |
0 | 42 | mina99 |
![]() |
0 | 45 | mina99 |
![]() |
0 | 52 | mina99 |
![]() |
0 | 53 | mina99 |
![]() |
0 | 43 | arad99 |
![]() |
0 | 47 | mina99 |
![]() |
0 | 78 | hkermani99 |
استودیو معماری Symbiosis هندوستان موفق به ارایه طرح موج مکزیکی در نمای خارجی استادیوم ورزشی این کشور شدهاند تا بتوانند از این طریق تلفیق مناسبی میان چشمانداز خارجی ساختمان استادیوم و نوع فعالیت صورت گرفته توسط تماشاچیان داخلی آن برقرار کنند.
با شکوفایی اقتصاد ایران در عصر صفوی ، ساختن بناهای عظیم و سودمند چون بازار، مدرسه، پل، سد، آب انبار، مسجد و برج کبوتر رواج یافت اما شاخص ترین بناهای آن دوره مجموعه کاروانسراهاست.
مهمانسرای عباسی اصفهان با ۳۲۰ سال قدمت تاریخی، در سال های حکومت آخرین پادشاه صفوی شاه سلطان حسین ساخته شد.
مسجد شیخ لطفالله (ساخته شده در ۱۶۰۲ – ۱۶۱۹ میلادی) یکی از مسجدهای تاریخی و شناخته شده شهر اصفهان است. این مسجد شاهکاری از معماری و کاشیکاری قرن یازدهم هجری است به فرمان شاه عباس اول در مدت هیجده سال بنا شده و معمار و بنای مسجد استاد محمدرضا اصفهانی بوده است.
مصالح سنتی در معماری ایرانی
مصالحى که در ایجاد بناهاى ایرانی بکار مى رفته متنوع است. هدف از تشریح مصالح سنتى این است که اولاً با فرهنگ و سابقه این مصالح که امروزه بطور مؤثر در ساختمان هاى مورد استفاده است آشنا شویم و نحوه تهیه آن را بدانیم. این مصالح عبارتند از: خشت، آجر، آهک، گچ، سنگ، چوب، خاک، ماسه، ملات، قیر، فلز، رنگ، شیشه.
مرمت
تعریف مرمت : - واژهای است کلی، مشخص، مداخلههای فنی ـ عملی که به منظور تضمین تدام حیات یک اثر هنری صورت میگیرند.
پروژهای بنام "فیرا میلانو" که مساحتی بیش از 16 جریب را در ناحیه قدیم نمایشگاهی میلان تحت پوشش خود قرار میدهد. دانیل لیبسکیند بعنوان طراح اصلی این پروژه به همراه زاها حدید، آراتا ایسوزاکی و پیر پائولو ماجیورا، میلان 2014 را رنگ نوینی خواهند بخشید. این طرح شامل فضاهای عمومی، بناهای مسکونی، برجهای تجاری- اداری و موزه خواهد بود. این طرح در سایت فیرا مطرح گشته که یکی از مناطق مرکزی و مهم در گسترش شهر میلان است و نقطه اتکای شهر محسوب میشود و در دو حوزه دارای اهمیت میباشد، یکی مجاورت با بافت قدیمی شهر میلان و دیگری به سبب برگزاری نمایشگاههای معروف ایتالیا در حیطه طراحی، مبلمان، مد و تکنولوژی. بناهای موجود در سایت بیشتر توسط دانیل لیبسکیند طراحی شده که شامل یک برج اداری- تجاری، فضاهای مسکونی و موزه است، همچنین وی مسئول طراحی پارک واقع در میدان "دمودسولا" است که پروژه در همین سایت و در امتداد این پارک قرار میگیرد. استراتژی مطرح در این پروژه بسیار ساده بوده و شامل یکپارچه شدن با حیات، زندگی و بافت شهری و بوجود آوردن همجواری با میدان عمومی، پارک جدید و یک خط آسمان زیباست. طرح همانند مجمعالجزایری است که در درون یک پارک جایگرفته و هر کدام در مقیاس و اندازههای مختلف ارائه شده، مقیاس بناهای مسکونی از ویلاها تا آپارتمانها تغییر میکنند و به دقت در اطراف سایت و در لبههای شرقی،غربی و جنوبی قرار داده شدهاند تا با بافت ارتباط برقرار کرده، تاکید بیشتری بر روی بافت داشته باشند، با محیط پیرامون سازگاری ایجاد نمایند و در نهایت با هم ادغام شوند. ترتیب فضایی در بناهای مسکونی به گونهای است که تمامی آنها میتوانند از نور، تهویه و مناظر زیبا استفاده کنند، در آنها امکان ایجاد گرمخانههای داخلی که حاکی از رعایت اصول معماری پایدار و انرژی است، در نظر گرفته شده است. این بناها مانند نقطه شروع و حرکت در سایت هستند که هماهنگی و تعادل را بین حیاطهای اختصاصی و مکانهای عمومی برقرار میسازند در ضمن یکی دیگر از ورودیهای اصلی سایت در تلاقی موزه، مرکز طراحی و مرکز هنرهای نمایشی فراهم آمده است. این طرحِ یک لایه غنی را در بافت تاریخی میلان بوجود میآورد، بافتی که بطور طبیعی به مناطق مسکونی و پارک جدید متصل میگردد. در میان سایت و پارک جدید، سه برج شاخص قرار دارد. این اجزاء بطور عمد در فضای وسیعی از پارک، میدان، فضاهای عمومی و اختصاصی متمرکز شده است، هر بنا زبان و بیان منحصر به خود را داراست ولی در عین حال کل این سه بنا بهم پیوسته است و در پایین، فضایی عمومی را بوجود میآورد. برجها به گونهای هستند که دورنمای فوقالعاده و فضاهای خاصی را دارا میباشند، از نظر عملکردی هم به بهترین وجه طراحی شده و در آنها نیز به اصول معماری پایدار توجه گردیده است. این طرح پیشنهادی، "فیرا" را بعنوان نمادی برای زندگی جدید مطرح میکند، طرحی که در جای دیگری مطرح نشده و از این حیث منحصر بفرد است. در این طرح چهار معمار، بیانی چندگانه را به نمایش گزاردهاند، این نوع بیان دموکراتیک در طراحی، آینهای از تاریخ میلان خواهد بود، خود لیبسکیند در مورد این پروژه چنین میگوید: در اینجا بادی بر فراز میلان شروع به وزیدن خواهد کرد که پیام آور تغییرات در این شهر است.
بام های سبز، باغ هایی که به جای سطح زمین در پشت بام خانه ها ساخته می شوند، امروزه در بیشتر شهرهای پیشرفته و پرجمعیت دنیا که به علت افزایش ساخت و ساز و کاهش سطح زمین با کمبود فضا مواجه می شوند، جایگزین فضای سبز شهری یا همان پارک ها شده اند .
یکسان کردن درجات روشنایی در کلاس و تمرکز آن به روی تخته سیاه می تواند شرایط مناسبی را برای یادگیری دانش آموزان فراهم آورد. اگر شما تلاش به بالا بردن معیار و وضعیت آموزشی دارید بدون شک توجه به تمرکز فعالیت دانش آموزان در فرایند یادگیری اصلی ترین عامل خواهد بود. اما آینده ی پیش رو تعلق به افرادی خواهد داشت که تنها در یک مسیر و با هدف مشخص شروع به کار کنند. در دنیایی که درجه پیشرفت بستگی به انظباط حرفه ای دارد بدون شک نظم به سرعت تبدیل به مهمترین معیار خواهد شد، موفقیت متعلق به اشخاصی است که توانایی واکنش نشان دادن به رویدادهای پیش بینی نشده را در هر زمان دارا هستند و از قدرت تصمیم گیری برخورد دار هستند.
پاسخ دهی به حوادث غیر منتظره برای انسان یک امر کاملاً طبیعی به حساب می آید، ولی یادگیری و فرایند آموزش در صورتی محقق خواهد بود که مسیر آن در فراینری کامل، مستقیم و بدون عوامل پیش بینی نشده باشد. مهمترین مسئله در این پروسه شناخت طراحی مناسب و موثر و نیز به کارگیری آن خواهد بود و جواب دادن به آین سئوال که ما چگونه می توانیم یاد بگیریم.
چگونه ما یاد می گیریم:
شبکه ایران_علی میرزایی: طی روزهای گدشته بخشهایی از سیاستهای کلی نظام در مسائل گوناگون کشوری از سوی رهبر فرزانه انقلاب صادر شدکه در بخش سیاستهای کلی مربوط به شهرسازی دستور مبنی بر «رعایت هویت تاریخی و معنوی شهرها در توسعه و بهسازی محیط شهری بویژه شهرهایی از قبیل قم و مشهد» داده شده است.
هویت در معماری به چه معناست؟
به طور خلاصه میتوان گفت که هویت در معماری با وجود تعاریف گوناگون وگاه متضادی که توسط متخصصان امر از آن ارایه میشود، تجلی روحیات، خواستهها و عقاید واحد مردمی است که آفریننده و بیننده بناهای ساخته شده هستند.
معماران ایرانی اعتقاد دارند که آوازه ایران در معماری، میان جهانیان، آنچنان طنین افکنده است که تاریخ معماری جهان خود را وامدار آن میداند.
معماران ایرانی بناهای متعدد که با شکوه خود جهانیان را مسحور خویش کردهاند را شاهدی بر ادعای خود دانسته.
نمونههای این بناها در میدان نقش جهان اصفهان یا بناهایی همچون پلهای تاریخی سخته شده بر زاینده رود به خوبی قابل مشاهده است.
هویت نامشخص معماری شهرها
متأسفانه اساتید و محققان رشته معماری از وضعیت حال حاضر ساخت و سازهای شهری رضایت کافی را نداشته و آن را فاقد روح، دچار سردرگمی و در بسیاری از موارد، به دور از شاخصههای معماری ملی و مذهبی ما میدانند.
از آنجا که هویت معماری و هویت شهری دو مقوله کاملاً مرتبط به یکدیگر هستند، عدم هماهنگی و تطابق میان آنها موجب میشود تا ضمن قرار نگرفتن مناظر زیبا در برابر چشم شهروندان، آشفتگی ذهنی و خستگی روانی مهمان قلب و روح ساکنان آن شود.
معنویات و شاخصههای دینی، گمشده معماری
فاجعه هنگامی رخ میدهد که در کشوری مانند ایران با سابقه طولانی در ساخت بناهای اسلامی، ساختمانهایی دیده شود که با بیتوجهی کامل به ارزشهای اسلامی بنا میشود. از دیگر سو این مسأله بروز بیشتری در شهرهای مذهبی مانند مشهد و قم داشته و آزار دهندهتر مینماید..
معماری فراماسونری، ابزار باستانی جنگ نرم
تعبیر جنگ نرم به عنوان اصطلاحی تازه در ادبیات کشور ما استفاده میشود اما به نظر میآید که تقابلهایی مانند این جنگ به طور پراکنده در سالهای پیشین رخ داده است.
با بررسی سیر تغییرات معماری ایران در سالیان گذشته میتوان دریافت که از هنر معماری همواره به عنوان راهی جهت تسلط بر کشور استفاده شده است.
ت
ذشته از نقدهایی که می توان به نحوه برگزاری آزمون های تستی وارد نمود، از قبیل چرایی دلیل وجودی جدایی آزمون های تستی تخصصی و عمومی، در حالی که منابع هر دو آزمون یکی بوده و تفاوت ماهیتی بین آن ها را نمی توان در نظر گرفت و... ، موضوع مناقشه برانگیز اصلی اما نحوه برگزاری و امتیازدهی آزمون طراحی معماری می باشد. آزمونی که گویی در طی زمان منجمد شده و بدون توجه به تغییرات شگرفی که امروزه در جزءجزء زندگی انسان اتفاق افتاده از زمان برگزاری اولین دوره آن کوچکترین تغییری در ماهیت و نحوه برگزاری آن بوجود نیامده است.
نکته ای که بنظر می رسد در طی سالهای اخیر مورد غفلت برگزارکنندگان آزمون طراحی قرار گرفته، چرایی واقعی برگزاری چنین آزمونی می باشد. آیا اکنون بعد از مدت ها وقت آن فرا نرسیده طراحان و برگزارکنندگان آزمون به این سوال اساسی پاسخ دهند که دلیل اصلی برگزاری این چنین آزمونی چه می باشد. آیا برگزار کنندگان توقع دارند مهندسانی که حداقل دو سال از زمان فارغ التحصیلی آنها گذشته و وارد دنیای کار حرفه ای شده اند با وسایل ابتدایی نقشه کشی از قبیل خط کش، کاغذ و ... و بدون رعایت شرایط استاندارد ازقبیل نیاز به نور متمرکز و ...، ساده ترین موضوع های ممکن از قبیل خانه مسکونی و امثالهم را که حتی برای دانشجویان ترم های میانی معماری نیز بسادگی قابل انجام می باشد، ترسیم و طراحی کنند. چرا که به جرات می توان گفت در طراحی موضوع های ارائه شده اگر نگوییم برای تمامی شرکت کنندگان، برای بسیاری از آنان کمتر از یک ساعت و نه بیش از آن زمان صرف نمی شود و مابقی زمان، تنها صرف ترسیم مدارک خواسته شده با ابزار ابتدایی و ناکارآمد می شود. به این ترتیب دور از انتظار نیست که شرکت کنندگان توقع داشته باشند برگزارکنندگان آزمون تنها بر اساس کمیت مدارک ایجاد شده و نه کیفیت آنها ارزش گذاری کرده و امتیاز دهی دهند.
تأثیر و اهمیت بنا و ساختوساز مسکن بدین سبب است که هرچند انسان در ابتدا خالق بناست، اما در ادامه این بناست که بر رفتار و فرهنگ وی و جامعهای که در آن زندگی میکند تأثیر میگذارد. به عبارت دیگر، تناسبات فضایی مختلف بر اساس سرشت انسانی منشأ تأثیراتی بر انسانها و جوامع انسانی است؛ یعنی معماری هم فرهنگساز و هم زادهی فرهنگ است.
رسالت معماری طراحی فضاست. طراحی فضا و مدیریت فضا نیز برای مدیریت رفتاری است که داخل آن فضا اتفاق میافتد؛ یعنی رفتارهای داخل یک فضا را میتوان با نوع طراحی مدیریت کرد. از این رو، معماران در گذشته در خلق آثار هنری خود از منبع طبیعت، فرهنگ و مذهب الهام میگرفتند و از این سه رکن در طراحی و معماری ساختمانها بسیار بهره میبردند. انگیزهی اصلی معماران سنتی ایرانی بیان و انعکاس مفاهیم فرهنگی و باورهای دینی مردم از یک سو و تحت تأثیر قرار دادن رفتارهای مردم توسط این عناصر از سوی دیگر بوده است.
ررسي سير تحول و تكامل مفهوم هنر عمومي (علي الحسابي مهران,مرادي سلمان)دانلود
اصول و مفاهيم توسعه شهري پايدار از ديدگاهي پديدارشناختي (پرتوی پروین)دانلود
مشاركت مردمي در تهيه طرح هاي ساماندهي و توسعه محله اي (نمونه موردي: محله اميرآباد- گلها) (شرفي مرجان,رشيدي فر فاطمه,برك پور ناصر)دانلود
شخصيت فضايي- كالبدي هسته تاريخي شهر سنندج (علي زاده هوشمند,لاهورپور سيروان)دانلود
بازشناسي انگاره هاي نظام بصري در محلات بافت فرسوده شهري (نمونه موردي: محله عباسي تهران) (انصاري مجتبي,پورجعفر محمدرضا,صادقي عليرضا,حقيقت بين مهدي)دانلود
مفهوم گرايي در معماري (بررسي تطبيقي ويژگي هاي معماري مفهوم گرا در مقايسه با هنر مفهوم گرا در دوران معاصر) (كامل نيا حامد,تغابني عليرضا)دانلود
آسباد: تجلي گاه هنر و صنعت (بررسي ويژگي هاي معماري آسبادهاي نشتيفان) (خضري زهره,ايماني ناديه)دانلود
معرفي گوشه اي از معماري ناشناخته ايران: ساختمان آب انبارها (معماريان غلامحسين)دانلود
کلیسای سانتا صوفیا
(نمادی از معماری بیزانس)
معماری صدر مسیحیت و بیزانس
-از اولین قرن میلادی تفکرات مسیحیت در روم باستان شروع به رواج یافتن می کند، در تضاد با تفکرات رومی، مسیحیان به شهدای خود احترام می گذاشتند و شهدای صدر مسیحین(قدیسین) را در مقبره های مدور دفن می کردند. رومی ها به قهرمانهای خود احترام می گذاشتند.
آشنایی باخانه زینتالملک قوامی - فارس
خانه زینتالملک قوامی باقدمت دوره قاجاردراستان فارس ودرشهرشیرازقراردارد.
بنای اندرونی زینت الملک مربوط به دوره قاجار است و در شیراز، خیابان لطفعلیخان زند واقع شده است.
در ضلع غربی نارنجستان قوام، عمارتی زیبا قرار دارد که به دلیل سکونت خانم زینتالملک قوامی، دختر قوامالملک چهارم، به این نام معروف است.
این عمارت که به فاصله یک کوچه با خانه قوام قرار دارد و به وسیله یک راه زیرزمینی با آن در ارتباط است، در حقیقت اندرونی خانه قوام و محل رفت و آمد محارم بود.
ساخت این خانه قدیمیدر حدود سال ۱۲۹۰ قمری توسط علی محمد خان قوام الملک دوم آغاز و در سال ۱۳۰۲ قمری به پایان رسید.
یکی از مواد امتحانی آزموزن هایی نظیر آزمون نظام مهندسی قالب بندی ساختمان های بتن آرمه هست که برای پاسخ به سوالات این قسمت کتاب راهنمای قالب بندی ساختمان های بتن آرمه معرفی میشود بنابراین شما باید این کتاب را همراه خود داشته باشید و ما امروز نسخه الکترونیکی کتاب را برای شما عزیزان آماده دانلود کرده ایم.
توضیحات:
نمای ساختمانها، مبحثی بسیار مهم در طراحی ساختمان به شمار رفته و به نوعی بخشی زنده از ساختمان به حساب می آید. این کتاب باید بیشتر “اصول طراحی و اجرای ساختمانها نام می گرفت” چرا که دید ما را به اموری گسترده از طراحی نما باز می کند و برای هر مساله ای مثالی از ساختمانهای معروف اجرا شده دارد که در نوع خود ارزشمند است، این مثالها در بسیاری بخشها مقایسه ای هم هستند، مثلا مقایسه ای بین یک کار اسکار نیمایر در سال ۱۹۶۷ یا ۵۷ با یک کار نورمن فاستر در سال ۲۰۰۰ … سر فصلهای کتاب شامل موارد زیر است.
مقدمه، از دیوار تا نما، اصول اجرا، جزییات و رواداریها (تلورانس)، اقلیم و انرژی، نماهای بهینه (نور، حرارت، رطوبت و …)، بررسی موردی، نگاهی به آینده
این کتاب می تواند دستمایه یک کار ترجمه ارزشمند و یا شروعی برای یک پژوهش کوچک دانشگاهی باشد...!
پسورد فایل : www.memarchitect.com
حجم فایل : حدود ۱۳ مگابایت
فرمت فایل : pdf واقعی ( با امکان انتخاب متن )
تعداد صفحات : ۱۳۵ صفحه
حرکت و مفهوم آن :
در فیزیک حرکت زمانی اتفاق می افتد که جسمی از نقطه ای به نقطه دیگر تغییر مکان یابد . ولی شاید مفهوم فیزیکی حرکت تنها جزئی از مفهوم حرکت در هنر باشد . حرکت در هنر وسیله ای است برای درک فضا همانطور که در گفتار اول ذکر شد تمامی هنرها وجود خود را از طریق خلق فضا به دست می آورند . حال که این فضا خلق شده است وسیله ای لازم است تا آن را درک نماییم و حرکت اولین چیزی است که در این میان خود نمایی می کند .
هفت اصل طراحی تاقچه ها، رف ها، ارسی ها، هشتی ها، حوض ها و باغچه ها تنها شماری از عناصر كالبدی طراحی داخلی در ایران هستند. روش معماران گذشته ایرانی در به كارگیری این عناصر، در راستای آن بوده تا از جذابیت فُرم كاسته شود و به غنای فضا افزوده گردد. این همان هندسه همراه با تزئینات است.
به نظر می رسد طراحی داخلی در ایران، از یك سو در چنبره نوستالژیای تاقچه ها، رف ها و اُرسی های قدیم گرفتار مانده و از سوی دیگر به دكوراسیون و ابعاد دراماتیك و تزئینی فضاها تقلیل یافته است. با تمام اینها، طراحی داخلی فرآیندی است كه همزمان می بایست سویه های زیباشناختی و عملكردی را سامان دهد. طراحی داخلی یك ساختمان، داستانی است كه شخصیت اصلی آن خود انسان است؛ در این بین حضور او در این فضا، چگونگی آن و ویژگی های فضایی كه انسان در آن قرار می گیرد، می تواند تداعی كننده اصولی باشد كه در ادامه ۷ اص...ل از آنها را می خوانید:
عنوان: پروژه تنظیم شرایط محیطی – طراحی اقلیمی ۴۵ اسلاید – معماری همساز با اقلیم
نسل ها پیش که انسانهایی سرزمین ایران را جهت سکونت انتخاب و شروع به ساختن پوسته سوم انسانی(پوسته اول پوست طبیعی انسان ،پوسته دوم پوشش مناسب با محیط زیست و پوسته سوم ساختمان را میتوان نام برد)خود نمودند در شرایط مختلف آب و هوایی قرار گرفته و کوشش مقابله با شرایط محیطی و ایجاد فضای مناسب داخلی ،آنها را با فرمها و روشهای مختلف ساختمان در تطابق با محیط راهنما شد.
از این رو در پهن دشت کشورمان که دارای آب و هوای مختلفی می باشد با سیستم های متعدد ساختمانی روبرو میشویم. در تداوم مبارزه با شریط محیط خارج ، تجربیات ذیقیمتی در طراحی ،ساخت و انتخاب مصالح در ساختمان های سنتی کشور نهفته است که متاسفانه در زمان حاضر با برداشت غلط از معماری دنیای غرب، کلیه دانش و تجربیات اسلاف خود را از یاد برده و با تقلیدی ناقص از معماری بین المللی ، زمین های حاصلخیز این مرز و بوم را بتن ریزی می کنیم.
بیشتر دست اندرکاران ، فرم ظاهری معماری گذشتگان را تقلید کرده و نام معماری سنتی روی آن میگذارند. در صورتی که فرم ظاهری معماری قدیم در اثر استفاده از مصالح ساختمانی منطقه، کارائی مصالح از لحاظ ایستایی و مقاومت در برابر بارها و فشارهای وارده ساختمان، مقابله در برابر گرما، سرما و نزولات جوی شکل میگیرد . البته فرهنگ منطقه نیز در فرم دهی هنر به عناصر ساختمانی مطمئناً موثر میباشد.
بررسي راهکارهاي طراحي اقليمي با توجه به عوامل پنجگانه کل به جزء نگر (مقايسه تأثير عامل دما و رطوبت)
سيد رضا حجازي کناري-
چکيده:
معماري طي هزاران سال وجود داشته و اصالت ارزشهاي کيفي آن در طول قرنها شکل گرفته و رسالت يک معمار موفق در هر عصر و زماني گردن نهادن به تمامي آنها و بکارگيري صحيح و منطقي مجموعه اين قابليت هاست .
به جرأت مي توان گفت که اقليم و چگونگي تأثير شرايط آب و هوائي بر شکل گيري بنا از جمله ارکان محدود معماري است که از ابتداي ساخت سرپناه توسط بشر مورد توجه قرار داشته و با گذشت زمان و تغيير سبکها و جنبشها و تعاريف زيبائي و هنر ، و تحول نيازها و نگرش ها و گسترش فضاهاي معماري ، اصل اين نياز دستخوش دگرگوني و تغيير نشده است .
از سوي ديگر مبنا و اساس کارهاي اقليمي که تا کنون در زمينه دانش ساختمان صورت گرفته است و در حال حاضر مورد استفاده اکثر ارگانها و سازمان هاي وابسته قرار مي گيرد ، برپايه تقسيم بندي ايران به 4 گروه اقليمي است . در صورتيکه آخرين و کاملترين پهنه بندي اقليمي ايران براي استفاده در امور ساختماني ، حاصل مطالعات و تحقيقات وسيعي در اين زمينه است كه به سفارش مرکز تحقيقات ساختمان و مسکن توسط آقاي مهندس کسمائي انجام گرفته ، هنوز براي اکثر معماران و دانش پژوهان نا آشناست .
در اين مقاله با نگرش متفاوت ، سعي در بيان ابزار و روشهاي دستيابي به اهداف طراحي اقليمي در پهنه بندي جديد ايران به کمک روش متفاوتي است که در آن با شناخت عامل يا عوامل اصلي ايجاد بحرانهاي اقليمي در بنا ( سرما ، گرما ، رطوبت ، بارندگي و ...) ، با سير جرياني که از کليات به اجزاء منتهي مي گردد ، بهترين شرايط تهيه طرح اقليمي را فراهم مي سازد .
بر همين مبنا مراحل مختلف طراحي به 5 جزء تقسيم شده اند که عبارتند از :
1) اجتماع و پراکنش واحدها
2) تعيين کليات ساختار کالبدي بنا
3 ) طراحي پلان و نما
4) محوطه سازي
5) طراحي جزئيات اجرائي بنا
با معرفي روشهاي گوناگون جهت مقابله با عوامل بحراني و يا استفاده از شرايط مطلوب آب و هوائي در هر يک از مراحل فوق ، امکان بهره برداري بهينه از شرايط طبيعي جهت گرمايش و سرمايش بنا و تأمين شرايط آسايش تا حد قابل توجهي فراهم مي گردد که اين امر بالطبع کاهش تأسيسات حرارتي و برودتي ، کاهش هزينه هاي سوخت و تأسيسات ، کاهش آلودگي محيط زيست طبيعي و مواردي از اين دست را به همراه دارد .
دریافت متن کامل مقاله [ دریافت فایل ]
استاد مدرسه کوپر یونیون بود – 10 سال تدریس کرد – حدودا 20 سال رئیس آن بود تا آخر عمر. (2001 فوت کرد) او تاثیر زیادی بر روی دانشجویان معماری گذاشت از جمله دانیل لیبسکیند از شاگردان او بود. شیگرو بان و بهرام شیردل از شاگردان او بودند. او بحثی مطرح کرد تحت عنوان معماری معماری یا همان علم معماری یا رشته معماری. او معتقد بود رشته چیزیست که ما از طریق تحقیق و پژوهش می توانیم آن را به دست آوریم و در نقطه مقابل حرفه معماری قرار می گیرد. حرفه کاری است که یاد می گیریم از طریق تکرار آن را ادامه می دهیم و به تحقیق دست نمی زنیم و این جدای از رشته معماری است. او بحث تئوری را در مدرسه کوپر یونیون بسیار جدی پی می گرفت.
عنوان: مقاله ای کامل در مورد اقلیم و معماری ۹۰ صفحه – اقلیم در معماری – معماری در اقلیم
به نام یگانه معمار هستی
چکیده :
فرهنگ
فرهنگ، مقوله پیچیده وچند بعدی است، با بارارزشی وعلمی پررنگی که درهاله یاهاله هایی ازابهام وگنگی فرورفته وهمین امر، شناختن آن را ازهرجهت مشکل ساخته و می سازد.
انسان، بعنوان خالق فرهنگ، علاقه ویژه ورابطه تنگاتنگی بامخلوق خوددارد؛ باتمام وجود به آن عشق می ورزد و با کمال میل وخرسندی همه چیز خود را در راه رشد، تعالی و بالندگی اش نثار و قربانی می کند و تمام نیرو و تدبیر خود را برای جلوگیری از انحطاط و سقوطش بکار می گیرد.
انسان، فرهنگ را می¬آفریند و فرهنگ به انسان پروبال انسانی می بخشد و وجودش را پربار و هرچه انسانی تر و متعالی¬تر می¬سازد و لذا انسان بدون فرهنگ موجودی ما قبل انسانی، و از هر جهت فقیر، ناتوان وبی ریشه بشمار می آید. و درست به همین جهت است که می گویند : “ انسان موجودی فرهنگی است و فرهنگ، خاص انسان است.“
معماری به عنوان اجتماعیترین هنر بشری، با فضای اطراف انسان مرتبط است. حضور فضا، بنا و شهر از گذشته تا امروز و در آینده، لحظهای از زندگی روزمره آدمیان غایب نبوده و نخواهد بود. شهرها پر از ساختمانهایی هستند که با استفاده از هنر و مهارتهای علمی و ریاضی طراحی شدهاند. این مهارتها در ترکیب با هم عناصر زیباییشناسی نامیده میشوند. اصول زیباییشناسی برگرفته از هنر، علم و ریاضیات مثل کاربرد خط، شکل، فضا، نور و رنگ برای ایجاد یک الگو، توازن، ریتم، کنتراست و وحدت در طراحی معماری مورد استفاده قرار میگیرند، این عناصر در کنار هم به معماران اجازه میدهند تا ساختمانهای زیبا و مفید خلق کنند.
به بیان بهتر، اصول زیباییشناسی به اضافه جنبههای ساختاری به ساختن یک ساختمان موفق کمک میکند. موضوع معماری درباره فضاست.
ادامه......
رنگ، رنگ و باز هم رنگ. این بار هم به سراغ رنگ در منازل می رویم. چه کارکنیم تا فضایی شادتر و متنوع تر داشته باشیم. تحقیقات شگفت انگیز جدید نشان می دهد که رنگ در خانه و در قسمت های مختلف آن و همچنین کمک می کند تا محیطی سالم تر و شادابتر داشته باشیم. محققان دریافته اند که استفاده از رنگ های مختلف می تواند تأثیر مثبتی بر روی فشار خون، کاهش استرس و افزایش انرژی داشته باشد. همچنین رنگ ها می توانند موجب یک خواب راحت برای ما باشند.
معماری فقط نوعی فعالیت رویداد یا مجموعه ای از دست سازها نیست حتی هنر صرف هم نیست . معماری برای تمام امور انسانی بنیادی و اساسی است و از همان آغاز تمدن ایجاد شده است چرا که بدون آن امکان بوجود آمدن تمدن یا فرهنگی وجود نداشت. معماری اجتناب ناپذیر جهانی بی پایان و نیاز ابتدایی است . دامنه ی معماری از بدوی ترین شکل سکونت در غارها تا پیچیده ترین نوع ساختمانها را در بر می گیرد.
عوامل موثر در آشفتگی هویت منظر شهر امروزی
در جهت اثبات وجود ناهماهنگی در ابعاد هویتی شهر، و عدم دریافت تصویر ذهنی و ادراک معنای نهفته در کالبد شهر توسط کاربران، به بررسی عوامل موثر در آشفتگی هویتی منظر شهرهای معاصرمان میپردازیم. عناوین اصلی این عوامل به طور اختصار در پنج مورد زیر تبیین میشود:
1- رشد جمعیت و سرعت ساخت و ساز
..........................
بنفش رنگ عرفان و معنویت است. بنفش در هر طیفی که باشد الهام بخش و رنگ شاهزادگان، پادشاهان و ملکه هاست. بنفش سیر در اصل ترکیبی از رنگ های آبی و قرمز می باشد که ویژگی های هر دو رنگ را یکجا در بر دارد. تندی قرمز به واسطه آرامش و خنکی آبی فروکش می کند و به حس تازه تبدیل می شود و شما را به آرامش و رهایی دعوت می نمایند.
به همین دلیل است که در بیمارستان های روانی و مطب روانشناسان اغلب از بنفش ملایم یا همان بنفش یاسی استفاده می شود. بنفش ملایم احساس ترس را کاهش می دهد و مشغله های فکری آزار دهنده را تعدیل می نماید. وقتی بنفش در کنار سفید قرار می گیرد سمبل خالص بودن و تواضع است. در فرهنگ چین بنفش رنگ رویا پردازان و فیلسوفان است و نشانه صداقت ، وفاداری و عشق می باشد. علم رنگ شناسی ثابت کرده است که بنفش آثار ترس و شوک های روحی را پاک می کند و در این زمینه مانند اشعه ماوراء بنفش عمل می نماید.
از به کار بردن بنفش در دکوراسیون داخلی خانه خود اجتناب نکنید.
كلاس درس(استاندارد ها)
کلاس درس:
تجهیزات کلاس درس :
تخته سیاه
صندلی(دانشجویان)
صندلی و میزاستاد
اسلاید
ویدئوپروژکتور
تعداد صفحات : 5