loading...
میمارلار
آخرین ارسال های انجمن
وحید محمدی بازدید : 248 جمعه 22 اسفند 1393 نظرات (0)

صلی ترین عاملی که فناوری نانو را برای طراحی های آینده انتخاب می کند پتانسیل بالقوه فناوری نانو در ساخت مصالحی است که با استفاده از آن می‌توان به بالاترین حد رفع نیازهای انسان رسید ، که از این میان می‌توان به تأثیر این فناوری بر صنعت بتن اشاره کرد.

وحید محمدی بازدید : 160 دوشنبه 21 بهمن 1392 نظرات (0)

 

مناره و كاركردهای آن در تاریخ اسلام
شیدا امینی

به تصور برخی مهمترین دلیل وجود «مناره» در مساجد، اذان گویی است. اما این دلیل محل بحث و چون و چرای بسیار است، زیرا می توان از فراز بام مسجد نیز مسلمانان را به مسجد فراخواند. بر حسب روایات، وقتی مسلمانان به مدینه آمدند طبق عادت و بدون هیچ گونه دعوتی برای ادای فریضه نماز در مسجد حضور پیدا می كردند. این عدم دعوت روزی به بحث گذاشته شد و فردی پیشنهاد داد كه بگذارید مانند مسیحیان ناقوس داشته باشیم.

۱) به تصور برخی مهمترین دلیل وجود «مناره» در مساجد، اذان گویی است. اما این دلیل محل بحث و چون و چرای بسیار است، زیرا می توان از فراز بام مسجد نیز مسلمانان را به مسجد فراخواند. بر حسب روایات، وقتی مسلمانان به مدینه آمدند طبق عادت و بدون هیچ گونه دعوتی برای ادای فریضه نماز در مسجد حضور پیدا می كردند. این عدم دعوت روزی به بحث گذاشته شد و فردی پیشنهاد داد كه بگذارید مانند مسیحیان ناقوس داشته باشیم.


دیگری گفت مانند یهودیان شیپور بدمیم. با این حال پیامبر (ص) فردی را معین نمود كه مردم را به نماز فراخواند و پیامبر (ص) به بلال فرمود: «برخیز و مردم را به نماز فراخوان» این نكته این واقعیت را نشان می دهد كه مناره بخش جدایی ناپذیر از مراسم عبادی اسلام نیست و تا امروز هم در بسیاری از كشورهای اسلامی از ساختن مناره به جهت حالت متظاهرانه و غیر ضروری اجتناب می كنند و برخی تنها یك سكو در بام مسجد در نظر گرفته اند كه موذن از آنجا اذان می گوید.


این نكته یك حقیقت دیگر را هم آشكار می سازد و آن اینكه از بالای مناره كمتر می توان صدای اذان را به مسافتی بیش از بیست - سی متر رسانید بنابراین كاركرد اصلی مناره جای فقط اذان گویی نیست.


۲) بنا به روایات، اولین مناره در سال ۴۵ هجری توسط «زیادبن ابیه» حاكم عراق ساخته شد. این مناره یك برج سنگی بود كه متناسب با وضع مسجد بصره بدان اضافه شد. كمی بعد در سال ۵۳ به حكم حاكم مصر، مسجد عمرو در فسطاط صاحب چهار مناره شد و همین جریان به مساجد دیگر مصر نیز گسترش یافت. در زمان معاویه مناره های مسجد فسطاط در مصر ساخته و عده ای معتقدند دستور ساخت این مناره ها را معاویه به حاكم مصر داد. این نظریه تصریح می كند در شام
مسیحی كه مسلمانان اقلیت كوچكی را تشكیل می دادند، كلیساهایی با سنگهای گرانبها تزیین می شدند و برجسته ترین وجه خارجی آنها، برج بلندشان بود كه ناقوس كلیسا بر فراز آنها نواخته می شد و نیایشگران را به نیایش دعوت می كرد.

مسلمانان كه نسبت به موفقیت مسیحیت حساس بودند، درصدد برآمدند بدین معماری رنگ و بوی اسلامی بخشند. به عبارتی دیگر، در اینجا نیز رقابت دینی امر مهمی بوده و حاكمان مسلمان خواهان نشان دادن این نكته بودند كه اسلام در عرصه معماری نیز مانند جنبه های معرفتی و نظامی، از رقبای خود چیزی كم ندارد.


۳) تبار شناسی ریشه واژه «مناره» نیز نكاتی گویا در باب علل پیدایش به ما گوشزد می نماید. معنی اصلی كلمه «مناره»، مكان نور یا آتش است. اگر هم اكنون در زبان پارسی به مناره «گلدسته» می گویند، به جهت همین معنای آن است. اتفاقاً این واژه از طریق زبان تركی به زبان انگلیسی نیز راه پیدا كرده و «Minaret» نام گرفته است. این كلمه در عربستان پیش از اسلام به اماكن بلندی اطلاق می شد كه از فراز آن علائمی توسط دود یا آتش ارسال می شده اند. به همین سبب، كلمه مناره را اغلب معادل با چراغ خانه به كار می بردند.


بیزانسی ها از چنین بناهایی در شمال آفریقا و سوری ها در دوران اسلامی به شكل وسیعی برای مقاصد نظامی استفاده می كردند. فانوس اسكندریه كه یكی از عجایب هفتگانه جهان بوده و در سده دوم هجری از بین رفته، علاوه بر مصارف دیگر چنین كار كردی نیز داشته است. علاوه بر این، برجهای استوانه ای متصل به قلعه های اسلامی واقع در بخشهایی از ساحل آفریقای شمالی مثل تونس كه به عنوان چراغ خانه و محل دیده بانی مورد استفاده قرار می گرفته نیز «مناره» نامیده می شده است. با توجه به آنكه ریشه این از نور است، بر پایه تفاسیر از مناره به عنوان تجلیگاه انوار الهی یا صورتی از اشراق روحانی یاد شده است.


می توان گفت، واژه مناره دو مفهوم متمایز نور یا آتش و نشان را به هم پیوند می دهد كه هیچ یك از این مفاهیم در آیین عبادی اسلامی جایی ندارند. به همین جهت، پژوهشگران هنر اسلامی در صد برآمدند كه اصل نضج گیری مناره را به تعالیم و آموزه های اسلامی منتسب ندانند و آن را گونه ای معماری قلمداد كنند كه قبل از اسلام وجود داشته و به مسلمانان به ارث رسیده است. به تعبیر دیگر، مسلمانان از این معماری در راستای هویت بخشی به آیینهای خود استفاده كرده اند.

 

۴) از راههای شناختن كاركردهای مناره ها در دوره های مختلف تاریخی، توجه به شكل و شمایل آنهاست. در یك تقسیم بندی كلان، مناره ها به دو دسته تقسیم می شوند؛ یك دسته مناره هایی هستند كه واجد فضاهای داخلی فراوانند. گروه دیگر مناره هایی هستند كه فضای داخلی آنها محدود به همان فضایی می شود كه بتواند با پلكان مارپیچ، درون مناره را در خود جای دهد. می توان تجسم كرد مناره هایی كه فضای داخلی زیادی ندارند، برای یك كاركرد در نظر گرفته می شده اند كه این كاركرد می تواند پیام رسانی از هر نوع آن - و از جمله اذان گفتن - باشد. مناره هایی را كه دارای فضای داخلی زیادی هستند، می توان آثاری دانست كه جنبه های زیبایی شناسی و هنری پررنگتری داشته اند. با این همه، این تقسیم بندی نیز با توجه به آنكه تاریخ ساخت بسیاری از مناره ها مشخص نیست، مشكلات خاصی را به وجود می آورد. در این میان، مناره های مسجد بزرگ دمشق مورد توجه پژوهشگران قرار گرفته و آنها تصریح كرده اند با توجه به آنكه این مناره ها احتمالاً متعلق به كلیسای «یوحنا» بوده اند و ولید با تبدیل این محوطه به مسجد آنها را باقی نگه داشته است.

می توان تأكید كرد كه بسیاری از این مناره ها همان برجهای فرهنگهای مختلف بوده اند و از مدل آنها پیروی شده است. در این میان، توجه به سنت مناره ها در ایران زمین نیز قابل توجه است. در ایران، مناره های مارپیچ و به شكل كاملاً متفاوتی توسعه یافتند كه به صورت مجلل كشیده و استوانه ای بودند. درباب اینكه ایرانیان چرا به این شكل از معماری مناره روی آوردند، سخن بسیار است. «شرودر» این نوع معماری را با معماری یونانی، هندی و ایرانی پیش از دوره هخامنشی مرتبط می داند. با این همه، شكی نیست كه این نوع معماری با معماری مناره های چهار گوش و شش گوش و هشت گوش شامات و غرب جهان اسلام مرتبط نیست.

در شرق و شمال ایران معماریهای زیادی مشابه این نوع معماری موجودند. در اینجا نیز پژوهشگران معتقدند معماری مناره ای ایرانی پل واسط میان معماریهای مناره شرقی از یك سو و معماریهای مناره های غرب جهان اسلام از سوی دیگر، هستند.

وحید محمدی بازدید : 209 شنبه 30 آذر 1392 نظرات (0)

 

از جمله عوامل اقلیمی مهم که تاثیر مهمی بر ابنیه ایران گذاشته می توان به تابش نورخورشید، شدت جریان و جهت باد، عرض جغرافیایی، وجود آب، رطوبت ، پوشش گیاه، ارتفاع از سطح دریا و نا همواری های سطح زمین اشاره کرد که به صورت اجمالی به توضیح برخی از این عوامل می پردازیم.

وحید محمدی بازدید : 176 شنبه 04 آبان 1392 نظرات (0)

ررسي سير تحول و تكامل مفهوم هنر عمومي (علي الحسابي مهران,مرادي سلمان)دانلود

اصول و مفاهيم توسعه شهري پايدار از ديدگاهي پديدارشناختي (پرتوی پروین)دانلود

مشاركت مردمي در تهيه طرح هاي ساماندهي و توسعه محله اي (نمونه موردي: محله اميرآباد- گلها) (شرفي مرجان,رشيدي فر فاطمه,برك پور ناصر)دانلود

شخصيت فضايي- كالبدي هسته تاريخي شهر سنندج (علي زاده هوشمند,لاهورپور سيروان)دانلود

بازشناسي انگاره هاي نظام بصري در محلات بافت فرسوده شهري (نمونه موردي: محله عباسي تهران) (انصاري مجتبي,پورجعفر محمدرضا,صادقي عليرضا,حقيقت بين مهدي)دانلود

مفهوم گرايي در معماري (بررسي تطبيقي ويژگي هاي معماري مفهوم گرا در مقايسه با هنر مفهوم گرا در دوران معاصر) (كامل نيا حامد,تغابني عليرضا)دانلود

آسباد: تجلي گاه هنر و صنعت (بررسي ويژگي هاي معماري آسبادهاي نشتيفان) (خضري زهره,ايماني ناديه)دانلود

معرفي گوشه اي از معماري ناشناخته ايران: ساختمان آب انبارها (معماريان غلامحسين)دانلود

وحید محمدی بازدید : 163 شنبه 20 مهر 1392 نظرات (0)

بررسي راهکارهاي طراحي اقليمي با توجه به عوامل پنجگانه کل به جزء نگر (مقايسه تأثير عامل دما و رطوبت)

سيد رضا حجازي کناري-
چکيده:
معماري طي هزاران سال وجود داشته و اصالت ارزشهاي کيفي آن در طول قرنها شکل گرفته و رسالت يک معمار موفق در هر عصر و زماني گردن نهادن به تمامي آنها و بکارگيري صحيح و منطقي مجموعه اين قابليت هاست .
به جرأت مي توان گفت که اقليم و چگونگي تأثير شرايط آب و هوائي بر شکل گيري بنا از جمله ارکان محدود معماري است که از ابتداي ساخت سرپناه توسط بشر مورد توجه قرار داشته و با گذشت زمان و تغيير سبکها و جنبشها و تعاريف زيبائي و هنر ، و تحول نيازها و نگرش ها و گسترش فضاهاي معماري ، اصل اين نياز دستخوش دگرگوني و تغيير نشده است .
از سوي ديگر مبنا و اساس کارهاي اقليمي که تا کنون در زمينه دانش ساختمان صورت گرفته است و در حال حاضر مورد استفاده اکثر ارگانها و سازمان هاي وابسته قرار مي گيرد ، برپايه تقسيم بندي ايران به 4 گروه اقليمي است . در صورتيکه آخرين و کاملترين پهنه بندي اقليمي ايران براي استفاده در امور ساختماني ، حاصل مطالعات و تحقيقات وسيعي در اين زمينه است كه به سفارش مرکز تحقيقات ساختمان و مسکن توسط آقاي مهندس کسمائي انجام گرفته ، هنوز براي اکثر معماران و دانش پژوهان نا آشناست .
در اين مقاله با نگرش متفاوت ، سعي در بيان ابزار و روشهاي دستيابي به اهداف طراحي اقليمي در پهنه بندي جديد ايران به کمک روش متفاوتي است که در آن با شناخت عامل يا عوامل اصلي ايجاد بحرانهاي اقليمي در بنا ( سرما ، گرما ، رطوبت ، بارندگي و ...) ، با سير جرياني که از کليات به اجزاء منتهي مي گردد ، بهترين شرايط تهيه طرح اقليمي را فراهم مي سازد .
بر همين مبنا مراحل مختلف طراحي به 5 جزء تقسيم شده اند که عبارتند از :
1) اجتماع و پراکنش واحدها
2) تعيين کليات ساختار کالبدي بنا
3 ) طراحي پلان و نما
4) محوطه سازي
5) طراحي جزئيات اجرائي بنا
با معرفي روشهاي گوناگون جهت مقابله با عوامل بحراني و يا استفاده از شرايط مطلوب آب و هوائي در هر يک از مراحل فوق ، امکان بهره برداري بهينه از شرايط طبيعي جهت گرمايش و سرمايش بنا و تأمين شرايط آسايش تا حد قابل توجهي فراهم مي گردد که اين امر بالطبع کاهش تأسيسات حرارتي و برودتي ، کاهش هزينه هاي سوخت و تأسيسات ، کاهش آلودگي محيط زيست طبيعي و مواردي از اين دست را به همراه دارد .
دریافت متن کامل مقاله [ دریافت فایل ]

وحید محمدی بازدید : 223 جمعه 11 مرداد 1392 نظرات (0)

گاهی هم تناسبات رنگ ها باعث ایجاد زیبایی می شوند که در آنجا هم مجموعه فرکانس های نوری، تناسبات دلپذیری را به وجود می آورند. در موسیقی هم نسبت های صوتی به زیبایی منجر می شوند؛ نسبت هایی که به تناسب می رسند. تناسب گاهی در وجه دیداری است و گاهی در وجه شنیداری. در مورد بویایی و بساوایی هم چیزهایی ذکر می شود، بنابراین همه هنرها یک وجه دارند و آن وجهی است که با هندسه دل ما از قبل طراحی شده است.

برای خواندن و دانلود کامل مطلب به ادامه مطلب مراجعه کنید.

امیررضا بیگلری بازدید : 255 جمعه 11 مرداد 1392 نظرات (0)
 
 

 

کل و جزء:

نحوه نگرش معماری نسبت به کل و جزء تعیین کننده بخشی مهم از کیفیات فضای شهری است. بر این مبنا دیدگاه های مختلفی وجود دارند. برخی، نمای ساختمان ها (به عنوان اجزا) را بدون در نظر گرفتن جداره های شهری (به عنوان کل) طراحی می کنند و کیفیت کل را عاملی ثانویه می انگاراند که پس از اتمام شکل گیری اجزا و همنشینی آن ها در کنار یکدیگر به وجود می آید. این درحالی است که کل چیزی بیش از جمع جبری اجزا است. پسندیده ترین و بهترین مکان ها، جاهایی هستند که دارای روحیه ای منسجم و نافذ بوده و مجموعه ساختمان ها در کنار هم تأثیری بیش از یکایک اجزای تشکیل دهنده آن داشته باشند(هدمن و یازوسکی،17:1384).

ادامه . . .

امیررضا بیگلری بازدید : 206 جمعه 11 مرداد 1392 نظرات (0)
 
 

 

موزه ی موقت اندی وارهول, یک فضای فرهنگی در یک فضای تجاری است. که برای میزبانی نمایشگاه " اندی وارهول آثار هنری و کارخانه" طراحی گردید, و بین 11 آپریل تا 11 جولای در مرکز خرید کلومبا در لیسبون گشوده شد. و شامل جمعاً 32 اثر هنری از این هنرمند امریکایی می باشد. فضای مطالعات موزه ای از ایده ی خنثی بودگی فضاهای نمایشگاهی اجتناب کرده و ارتباط آن با آثار به نمایش درآمده از طریق تولید یک بافت بصری قوی از تصور هنرمند استفاده شد ه است.

موزه محیطی که هم پاپ است و هم صنعتی بازتولید می کند. از طریق مصالحی غیر معمول از بکارگیری قوطی ها رنگ شده ی فلزی منتج می شود. ساختار نمایشی در میدان مرکزی مرکز خرید قرار گرفته, و با یک فضای خارجی انتزاعی که بسیار جذاب است و نمود یک شمایل گرافیکی با پیوندهایی روشن به هنر مدرن می باشد شاخص شده است. فضای داخلی در قامت یک فضای درونگرای محصور طراحی شده بود, که به طور کامل توسط دیوارهای ممتد, با بهره گیری از یک پوشش شفاف در صفحه ای پلاستیکی تعریف شد.

این پوشش دو عملکرد دارد: یکی در ورود نور از فضای خارجی و دیگری اطمینان از رابطه ای بصری بین دو فضای مقابل هم ( موزه/ مرکز خرید). این راه حل کنجکاوی بینندگان را غلغلک می کند و خواستار بازدید از همه ی کسانی که در گالری های بالای فضای تجاری سرگردان هستند, می شود. یک ردیف مایعات از چهار اتاق نمایشگاه بر حسب موضوعیت سازماندهی شده است. و از یک مسیر جدید که تقارنی ارگانیک و عقلانیت میدان اصلی مرکز خرید را به چالش کشیده, منتج می شود.

دو ورودی این موزه ی کوچک در نقاطی استراتژیک به منظور به حداکثر رساندن توجه و جریان مردمی که در اطراف محیط آنجا راه می روند, واقع شده است. مانند آثار هنری اندی وارهول موزه منعکس کننده ی جامعه ی مصرفی اما در یک مسیر واقعی از طریق صفحات آلومنیوم خام از قوطی های استوانه ای است. سایر لایه های شاخص آثار اندی وارهول در تولید فضای معمارانه مدنظر قرار گرفتتد.

تکرار یا ایده ی تصفیه شی های هر روزه بدون در نظر گرفتن فرم یا عملکرد اصلیشان و تغییر آنها به آیکون های محسوس از تصور جمعی اهمیت ویژه ای داشت. و به مثابه یک عنصر ساختاری, جعبه های رنگ شده ی فلزی عنصری مدولار که استاندارد یک پروژه ی کامل را نشان می دهد, به کار گرفته شده است. تعریف ابعاد و کشیدن فضای خالی – درب ها – که ورود به فضا را ممکن می سازد. ثبات ساختاری ساختمان توسط پر کردن سه ردیف اول از جعبه ها با شن حل شد – شالوده و تضمین ثبات دیوارها و دادن قدرت بیشتری به قوطی های که بین عموم در دسترس هستند.

ادامه . . . .

 

امیررضا بیگلری بازدید : 189 چهارشنبه 09 مرداد 1392 نظرات (0)

آب و معماری
در همه دوران تاریخی معماران ما آب را در مجموعه های خود وارد می کردند و گنجینه ای از خصوصیات فیزیکی ، مذهبی و اسطوره ای را به خدمت می گرفتند تا معماری آنان از غنای بیشتری برخوردار باشد .

آب در معماری - رابطه آب در معماری - Water in Architecture

آب در معماری – رابطه آب در معماری – Water in Architecture

 

چنان که می دانیم نزد ایرانیان از روز گاران بسیار کهن آب مانند آتش مقدس بوده به گواهی اوستا و همه نامه های دینی پهلوی و بسیاری از نویسندگان یونان و روم  و خود همین هردوت ایرانیان آب و آتش را بزرگ می پنداشتند و می ستودند و آلودن  آنها ازگناهان بزرگ به شمار می رفت آب خواه شیرین و خواه شور چه رود و چه دریا در خور ستایش و نیایش است .

برای دریافت مقاله کامل به ادامه مطلب مراجعه کنید.

 

امیررضا بیگلری بازدید : 314 چهارشنبه 09 مرداد 1392 نظرات (0)

فهرست

مقدمه
چکیده


فصل اول
کلیات (مفهوم مراکز تجاری)
تاریخچه مراکز تجاری در ایران


فصل دوم
انواع بازارها
بازارچه ها
بررسی ابعاد مختلف بازار
شرح فضای بازار


فصل سوم
بررسی ملاحضات اولیه ایجاد مراکز تجاری
بررسی اقتصادی
بررسی انواع فعالیت های تشکلی دهنده مراکز تجاری


فصل چهارم
بررسی مصادیق ( نمونه های موردی )
مرکز خرید تیراژه
مرکز خرید (سیتی سنتر) بندر عباس
مرکز خرید ستاره فارس
ساختمان سلفریجز در بیرمنگام


فصل پنجم
ضوابط و استانداردهای طراحی
ساختمان های عمومی و معلولین
بخش اول- فضای ورودی
بخش دوم -راهرو
بخش سوم- بازشوها
بخش چهارم- پله
بخش پنجم- سطح شیبدار
بخش ششم- آسانسورها


فصل ششم
شیراز
پیشینه تاریخی شیراز


فصل هفتم
معرفی منطقه 3 شهرداری و ویژگی آن در موقعیت قرار گیری

فصل هشتم
روند طراحی و نقشه ها
نتیجه گیری
منابع و ماخذ

دانلود

وحید محمدی بازدید : 167 یکشنبه 06 مرداد 1392 نظرات (0)

تماشاگر پرسان، چون بر كرانة پررمز بافت قديم بوشهر گام بردارد، بيهيچ گونه مقاومتي، جذب مغناطيس نيرومند آن خواهد شد و شيفته وار در اندرون سحر آناسير شده و تو گويي آنكه اين تكه از عالم خاك،
ارثيه اي ماورايي است

huoman.mohammadi بازدید : 159 یکشنبه 06 مرداد 1392 نظرات (0)

مدرسه صنایع که به دست کمال الملک احداث شده بود مقدمة تأسیس هنرکدة دانشگاه تهران در سال 1319 شد ، که از سال 1328 « دانشکده هنرهای زیبا » نامیده شد . « دانشکده هنرهای زیبا » در بدو تأسیس دارای رشته های معماری ، نقاشی و مجسمه سازی بود و هم اکنون دارای شش گروه آموزشی است . دانشکده هنرهای زیبا در 12 رشته کارشناسی ، 10 رشته کارشناسی ارشد و 3 رشته دکتری دانشجو می پذیرد

 

وحید محمدی بازدید : 216 شنبه 05 مرداد 1392 نظرات (0)

عهد دودمان سوم مصر معمار نابغه ای به نام ایم حوتپ Imhotep برای فرعون مصر، زوسر «جوزر» (حدود ٢٦٤٩ - ٢٦٦٣ ق م) مجتمع عظیمی در سقاره، و گورستان گروهی نزدیک تختگاه مصر؛ ممفیس می سازد. ..................

 

وحید محمدی بازدید : 284 شنبه 05 مرداد 1392 نظرات (0)

نزدیک کرمانشاه و سر سه راه کرمانشاه، همدان و سنندج دهی است کوچک که نهصد نفر سکنه دارد و طاق‌بستان نامیده می‌شود.در فرهنگ جغرافیای ایران طاق‌بستان دهی از دهستان حومه بخش مرکزی شهرستان کرمانشاهان است و در ۹ کیلومتری شمال خاوری کرمانشاه واقع شده است. به قول نویسندهٔ کتاب: ”این ده در سال ۱۳۳۱ سیصد نفر سکنه داشت که همگی مسلمان شیعه و زبان مادری‌شان کردی فارسی بوده است. شغل ساکنان ده زراعت و گله‌داری است و آب از چشمهٔ سراب طاق‌بستان خارج شده و دهکده را آبیاری می‌کرده است.“ مستشرق معروف آلمانی، هرتسفلد، معتقد بود که کلمهٔ طاق‌بستان در اصل طاق‌وستان یا طاق‌وسان بوده و از لغت ویستهم یا بسطام، مشتق شده است.ملک‌الشعرای بهار ضمن اشاره به کتبیهٔ بیستون، از طاق‌بستان هم نام برده است: ”بیستون در اصل بغستان است و تازیان غالباً آن را ”بهستون“ خوانده‌اند و یاقوت گوید بسهتون قریه‌ایست بین همدان و حلوان و اسم او ”ساسبانان“ است و از شرحی که در باب غار شبدیز داده است معلوم می‌دارد که مرادش ”طاق‌وستان“ می‌باشد

.........................

 

اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • لینک دوستان
  • دانلود فیلم ایرانی
  • انجام پایان نامه مدیریت
  • پایان نامه مدیریت
  • تور کیش
  • بهترین دکتر عمومی در تهران
  • فروش گیفت کارت با گیفتی
  • مشاوره پایان نامه ارشد کامپیوتر
  • خرید سرور اختصاصی آلمان
  • چاپ کاتالوگ چاپ بروشور
  • تور ارمنستان
  • خرید فیلتر شکن در امپراتور وی پی ان
  • تور دبی
  • خرید جم کلش رویال
  • تجربیات معلمان
  • آیشیک
  • فروشگاه اینترنتی لباس
  • خرید جم کلش
  • خرید جم کلش رویال
  • دانلود مقاله با فرمت word
  • دانلود مقاله با فرمت word
  • دانلود مقاله با فرمت word
  • دانلود آهنگ جدید
  • sitemap
  • داستان عاشقانه
  • تصفیه آب معصومی
  • خرید عطر و ادکلن
  • نرم افزار انبارداری
  • نرم افزار حسابداری انبارداری
  • نرم افزار جامع انبارداری
  • برنامه انبارداری
  • بهترین نرم افزار انبارداری
  • نرم افزار انبارداری
  • نرم افزار حسابداری انبارداری
  • نرم افزار جامع انبارداری
  • برنامه انبارداری
  • بهترین نرم افزار انبارداری
  • تشریفات
  • نرم افزار وکالت
  • نرم افزار انبارداری
  • نرم افزار دندانپزشکی
  • نرم افزار املاک
  • درمان
  • اورانوس
  • یک معمار
  • آخرین مطالب ارسال شده
  • پیوندهای روزانه
    آمار سایت
  • کل مطالب : 371
  • کل نظرات : 14
  • افراد آنلاین : 22
  • تعداد اعضا : 336
  • آی پی امروز : 26
  • آی پی دیروز : 39
  • بازدید امروز : 33
  • باردید دیروز : 56
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 410
  • بازدید ماه : 410
  • بازدید سال : 15,130
  • بازدید کلی : 476,889