loading...
میمارلار
آخرین ارسال های انجمن
وحید محمدی بازدید : 248 جمعه 22 اسفند 1393 نظرات (0)

صلی ترین عاملی که فناوری نانو را برای طراحی های آینده انتخاب می کند پتانسیل بالقوه فناوری نانو در ساخت مصالحی است که با استفاده از آن می‌توان به بالاترین حد رفع نیازهای انسان رسید ، که از این میان می‌توان به تأثیر این فناوری بر صنعت بتن اشاره کرد.

وحید محمدی بازدید : 150 دوشنبه 21 بهمن 1392 نظرات (0)

معماری اسلامی

برخی از محققان نظیر پروفسر ویلبر معتقدند که اجرای هر طرح معماری به سه عنصر اجتماعی بستگی دارد. اول جامعه ای که به آن طرح نیازمند است؛ دوم شخص یا اشخاصی که از اجرای طرح حمایت می کنندو هزینه مالی آن را متعهد می شوند؛ سوم معمار یا استاد کارانی که طرح را اجرا می کنند. جذابیت تحقیق و مطالعه معماری ایران در این است که دریابیم چگونه این عوامل سه گانه بر یکدیگر تأثیر می گذارند و سرانجام به احداث بنایی منجر می شوند.

وحید محمدی بازدید : 160 دوشنبه 21 بهمن 1392 نظرات (0)

 

مناره و كاركردهای آن در تاریخ اسلام
شیدا امینی

به تصور برخی مهمترین دلیل وجود «مناره» در مساجد، اذان گویی است. اما این دلیل محل بحث و چون و چرای بسیار است، زیرا می توان از فراز بام مسجد نیز مسلمانان را به مسجد فراخواند. بر حسب روایات، وقتی مسلمانان به مدینه آمدند طبق عادت و بدون هیچ گونه دعوتی برای ادای فریضه نماز در مسجد حضور پیدا می كردند. این عدم دعوت روزی به بحث گذاشته شد و فردی پیشنهاد داد كه بگذارید مانند مسیحیان ناقوس داشته باشیم.

۱) به تصور برخی مهمترین دلیل وجود «مناره» در مساجد، اذان گویی است. اما این دلیل محل بحث و چون و چرای بسیار است، زیرا می توان از فراز بام مسجد نیز مسلمانان را به مسجد فراخواند. بر حسب روایات، وقتی مسلمانان به مدینه آمدند طبق عادت و بدون هیچ گونه دعوتی برای ادای فریضه نماز در مسجد حضور پیدا می كردند. این عدم دعوت روزی به بحث گذاشته شد و فردی پیشنهاد داد كه بگذارید مانند مسیحیان ناقوس داشته باشیم.


دیگری گفت مانند یهودیان شیپور بدمیم. با این حال پیامبر (ص) فردی را معین نمود كه مردم را به نماز فراخواند و پیامبر (ص) به بلال فرمود: «برخیز و مردم را به نماز فراخوان» این نكته این واقعیت را نشان می دهد كه مناره بخش جدایی ناپذیر از مراسم عبادی اسلام نیست و تا امروز هم در بسیاری از كشورهای اسلامی از ساختن مناره به جهت حالت متظاهرانه و غیر ضروری اجتناب می كنند و برخی تنها یك سكو در بام مسجد در نظر گرفته اند كه موذن از آنجا اذان می گوید.


این نكته یك حقیقت دیگر را هم آشكار می سازد و آن اینكه از بالای مناره كمتر می توان صدای اذان را به مسافتی بیش از بیست - سی متر رسانید بنابراین كاركرد اصلی مناره جای فقط اذان گویی نیست.


۲) بنا به روایات، اولین مناره در سال ۴۵ هجری توسط «زیادبن ابیه» حاكم عراق ساخته شد. این مناره یك برج سنگی بود كه متناسب با وضع مسجد بصره بدان اضافه شد. كمی بعد در سال ۵۳ به حكم حاكم مصر، مسجد عمرو در فسطاط صاحب چهار مناره شد و همین جریان به مساجد دیگر مصر نیز گسترش یافت. در زمان معاویه مناره های مسجد فسطاط در مصر ساخته و عده ای معتقدند دستور ساخت این مناره ها را معاویه به حاكم مصر داد. این نظریه تصریح می كند در شام
مسیحی كه مسلمانان اقلیت كوچكی را تشكیل می دادند، كلیساهایی با سنگهای گرانبها تزیین می شدند و برجسته ترین وجه خارجی آنها، برج بلندشان بود كه ناقوس كلیسا بر فراز آنها نواخته می شد و نیایشگران را به نیایش دعوت می كرد.

مسلمانان كه نسبت به موفقیت مسیحیت حساس بودند، درصدد برآمدند بدین معماری رنگ و بوی اسلامی بخشند. به عبارتی دیگر، در اینجا نیز رقابت دینی امر مهمی بوده و حاكمان مسلمان خواهان نشان دادن این نكته بودند كه اسلام در عرصه معماری نیز مانند جنبه های معرفتی و نظامی، از رقبای خود چیزی كم ندارد.


۳) تبار شناسی ریشه واژه «مناره» نیز نكاتی گویا در باب علل پیدایش به ما گوشزد می نماید. معنی اصلی كلمه «مناره»، مكان نور یا آتش است. اگر هم اكنون در زبان پارسی به مناره «گلدسته» می گویند، به جهت همین معنای آن است. اتفاقاً این واژه از طریق زبان تركی به زبان انگلیسی نیز راه پیدا كرده و «Minaret» نام گرفته است. این كلمه در عربستان پیش از اسلام به اماكن بلندی اطلاق می شد كه از فراز آن علائمی توسط دود یا آتش ارسال می شده اند. به همین سبب، كلمه مناره را اغلب معادل با چراغ خانه به كار می بردند.


بیزانسی ها از چنین بناهایی در شمال آفریقا و سوری ها در دوران اسلامی به شكل وسیعی برای مقاصد نظامی استفاده می كردند. فانوس اسكندریه كه یكی از عجایب هفتگانه جهان بوده و در سده دوم هجری از بین رفته، علاوه بر مصارف دیگر چنین كار كردی نیز داشته است. علاوه بر این، برجهای استوانه ای متصل به قلعه های اسلامی واقع در بخشهایی از ساحل آفریقای شمالی مثل تونس كه به عنوان چراغ خانه و محل دیده بانی مورد استفاده قرار می گرفته نیز «مناره» نامیده می شده است. با توجه به آنكه ریشه این از نور است، بر پایه تفاسیر از مناره به عنوان تجلیگاه انوار الهی یا صورتی از اشراق روحانی یاد شده است.


می توان گفت، واژه مناره دو مفهوم متمایز نور یا آتش و نشان را به هم پیوند می دهد كه هیچ یك از این مفاهیم در آیین عبادی اسلامی جایی ندارند. به همین جهت، پژوهشگران هنر اسلامی در صد برآمدند كه اصل نضج گیری مناره را به تعالیم و آموزه های اسلامی منتسب ندانند و آن را گونه ای معماری قلمداد كنند كه قبل از اسلام وجود داشته و به مسلمانان به ارث رسیده است. به تعبیر دیگر، مسلمانان از این معماری در راستای هویت بخشی به آیینهای خود استفاده كرده اند.

 

۴) از راههای شناختن كاركردهای مناره ها در دوره های مختلف تاریخی، توجه به شكل و شمایل آنهاست. در یك تقسیم بندی كلان، مناره ها به دو دسته تقسیم می شوند؛ یك دسته مناره هایی هستند كه واجد فضاهای داخلی فراوانند. گروه دیگر مناره هایی هستند كه فضای داخلی آنها محدود به همان فضایی می شود كه بتواند با پلكان مارپیچ، درون مناره را در خود جای دهد. می توان تجسم كرد مناره هایی كه فضای داخلی زیادی ندارند، برای یك كاركرد در نظر گرفته می شده اند كه این كاركرد می تواند پیام رسانی از هر نوع آن - و از جمله اذان گفتن - باشد. مناره هایی را كه دارای فضای داخلی زیادی هستند، می توان آثاری دانست كه جنبه های زیبایی شناسی و هنری پررنگتری داشته اند. با این همه، این تقسیم بندی نیز با توجه به آنكه تاریخ ساخت بسیاری از مناره ها مشخص نیست، مشكلات خاصی را به وجود می آورد. در این میان، مناره های مسجد بزرگ دمشق مورد توجه پژوهشگران قرار گرفته و آنها تصریح كرده اند با توجه به آنكه این مناره ها احتمالاً متعلق به كلیسای «یوحنا» بوده اند و ولید با تبدیل این محوطه به مسجد آنها را باقی نگه داشته است.

می توان تأكید كرد كه بسیاری از این مناره ها همان برجهای فرهنگهای مختلف بوده اند و از مدل آنها پیروی شده است. در این میان، توجه به سنت مناره ها در ایران زمین نیز قابل توجه است. در ایران، مناره های مارپیچ و به شكل كاملاً متفاوتی توسعه یافتند كه به صورت مجلل كشیده و استوانه ای بودند. درباب اینكه ایرانیان چرا به این شكل از معماری مناره روی آوردند، سخن بسیار است. «شرودر» این نوع معماری را با معماری یونانی، هندی و ایرانی پیش از دوره هخامنشی مرتبط می داند. با این همه، شكی نیست كه این نوع معماری با معماری مناره های چهار گوش و شش گوش و هشت گوش شامات و غرب جهان اسلام مرتبط نیست.

در شرق و شمال ایران معماریهای زیادی مشابه این نوع معماری موجودند. در اینجا نیز پژوهشگران معتقدند معماری مناره ای ایرانی پل واسط میان معماریهای مناره شرقی از یك سو و معماریهای مناره های غرب جهان اسلام از سوی دیگر، هستند.

وحید محمدی بازدید : 209 شنبه 30 آذر 1392 نظرات (0)

 

از جمله عوامل اقلیمی مهم که تاثیر مهمی بر ابنیه ایران گذاشته می توان به تابش نورخورشید، شدت جریان و جهت باد، عرض جغرافیایی، وجود آب، رطوبت ، پوشش گیاه، ارتفاع از سطح دریا و نا همواری های سطح زمین اشاره کرد که به صورت اجمالی به توضیح برخی از این عوامل می پردازیم.

وحید محمدی بازدید : 149 سه شنبه 26 آذر 1392 نظرات (0)
عنوان تحقيق:
معماري نئوكلاسيك

 
 

 

گردآورندگان:

سيد مهدي خداپرست- دانيال چاوشي – امير وكيليان زند- داوود

فروندي- احسان رياضي - وحيد اسماعيل زاده

 

استاد راهنما:
 آقای مهندس بختیاری



معماري نئوكلاسيك


 فلسفه و تمدن کلاسیک یونان و روم باستان شالوده فکری و اجتماعیتمدن مغربزمین را تشکیل می دهد و طی دوهزار سال گذشته همواره فلسفه کلاسیک در بینشذهنی
وکالبد فیزیکی تمدن غرب مشهود بوده است . معماری غرب نیز از این امر مستثنا
   نبوده ومعماری کلاسیک پیوسته در کلیه تاریخ مغرب زمین مطرح بوده است.

وحید محمدی بازدید : 200 سه شنبه 26 آذر 1392 نظرات (0)
موضوع تحقیق : معماری مساجد

گرد آورنده : حمیدرضا موسی پور




مفهوم نمادين اجزای مسجد
  • مقدمه

مساجد اسلامي جلوه اي از زيبايي بصري و نمونه بارزي از تلفيق و ارتباط فرمهاي نمادين با باورهاي عميق اعتقادي است. اشكال الگويي و ارتباط سمبوليك در تمامي ...
تعداد اندكي از فرمها ذاتا اسلامي اند. البته معماران اسلامي معمولا از فرمهاي موجود و متناسب با اقليم در فرهنگ اجداد خود در جهت رسيدن به اهدافشان استفاده مي كردند. معمار اسلامي معمولا ...

وحید محمدی بازدید : 218 پنجشنبه 16 آبان 1392 نظرات (0)

بام های سبز، باغ هایی که به جای سطح زمین در پشت بام خانه ها ساخته می شوند، امروزه در بیشتر شهرهای پیشرفته و پرجمعیت دنیا که به علت افزایش ساخت و ساز و کاهش سطح زمین با کمبود فضا مواجه می شوند، جایگزین فضای سبز شهری یا همان پارک ها شده اند .

وحید محمدی بازدید : 216 چهارشنبه 08 آبان 1392 نظرات (0)

یکسان کردن درجات روشنایی در کلاس و تمرکز آن به روی تخته سیاه می تواند شرایط مناسبی را برای یادگیری دانش آموزان فراهم آورد. اگر شما تلاش به بالا بردن معیار و وضعیت آموزشی دارید بدون شک توجه به تمرکز فعالیت دانش آموزان در فرایند یادگیری اصلی ترین عامل خواهد بود. اما آینده ی پیش رو تعلق به افرادی خواهد داشت که تنها در یک مسیر و با هدف مشخص شروع به کار کنند. در دنیایی که درجه پیشرفت بستگی به انظباط حرفه ای دارد بدون شک نظم به سرعت تبدیل به مهمترین معیار خواهد شد، موفقیت متعلق به اشخاصی است که توانایی واکنش نشان دادن به رویدادهای پیش بینی نشده را در هر زمان دارا هستند و از قدرت تصمیم گیری برخورد دار هستند.
پاسخ دهی به حوادث غیر منتظره برای انسان یک امر کاملاً طبیعی به حساب می آید، ولی یادگیری و فرایند آموزش در صورتی محقق خواهد بود که مسیر آن در فراینری کامل، مستقیم و بدون عوامل پیش بینی نشده باشد. مهمترین مسئله در این پروسه شناخت طراحی مناسب و موثر و نیز به کارگیری آن خواهد بود و جواب دادن به آین سئوال که ما چگونه می توانیم یاد بگیریم.
چگونه ما یاد می گیریم:

وحید محمدی بازدید : 132 چهارشنبه 08 آبان 1392 نظرات (0)

شبکه ایران_علی میرزایی: طی روزهای گدشته بخش‌هایی از سیاست‌های کلی نظام در مسائل گوناگون کشوری از سوی رهبر فرزانه انقلاب صادر شدکه در بخش سیاست‌های کلی مربوط به شهرسازی دستور مبنی بر «رعایت هویت تاریخی و معنوی شهر‌ها در توسعه و بهسازی محیط شهری بویژه شهرهایی از قبیل قم و مشهد» داده شده است.
هویت در معماری به چه معناست؟
به طور خلاصه می‌توان گفت که هویت در معماری با وجود تعاریف گوناگون و‌گاه متضادی که توسط متخصصان امر از آن ارایه می‌شود، تجلی روحیات، ‌خواسته‌ها و عقاید واحد مردمی است که آفریننده و بیننده بناهای ساخته شده هستند.
معماران ایرانی اعتقاد دارند که آوازه ایران در معماری، میان جهانیان، آنچنان طنین افکنده است که تاریخ معماری جهان خود را وامدار آن می‌داند.
معماران ایرانی بناهای متعدد که با شکوه خود جهانیان را مسحور خویش کرده‌اند را شاهدی بر ادعای خود دانسته.
نمونه‌های این بنا‌ها در میدان نقش جهان اصفهان یا بناهایی همچون پل‌های تاریخی سخته شده بر زاینده رود به خوبی قابل مشاهده است.
هویت نامشخص معماری شهرها
متأسفانه اساتید و محققان رشته معماری از وضعیت حال حاضر ساخت و سازهای شهری رضایت کافی را نداشته و آن را فاقد روح، ‌ دچار سردرگمی و در بسیاری از موارد، به دور از شاخصه‌های معماری ملی و مذهبی ما می‌دانند.
از آنجا که هویت معماری و هویت شهری دو مقوله کاملاً مرتبط به یکدیگر هستند، عدم هماهنگی و تطابق میان آن‌ها موجب می‌شود تا ضمن قرار نگرفتن مناظر زیبا در برابر چشم شهروندان، آشفتگی ذهنی و خستگی روانی مه‌مان قلب و روح ساکنان آن شود.
معنویات و شاخصه‌های دینی، گمشده معماری
فاجعه هنگامی رخ می‌دهد که در کشوری مانند ایران با سابقه طولانی در ساخت بناهای اسلامی، ساختمان‌هایی دیده شود که با بی‌توجهی کامل به ارزش‌های اسلامی بنا می‌شود. از دیگر سو این مسأله بروز بیشتری در شهرهای مذهبی مانند مشهد و قم داشته و آزار دهنده‌تر می‌نماید..
معماری فراماسونری، ابزار باستانی جنگ نرم
تعبیر جنگ نرم به عنوان اصطلاحی تازه در ادبیات کشور ما استفاده می‌شود اما به نظر می‌آید که تقابل‌هایی مانند این جنگ به طور پراکنده در سال‌های پیشین رخ داده است.
با بررسی سیر تغییرات معماری ایران در سالیان گذشته می‌توان دریافت که از هنر معماری همواره به عنوان راهی جهت تسلط بر کشور استفاده شده است.
ت

وحید محمدی بازدید : 194 چهارشنبه 08 آبان 1392 نظرات (0)

ذشته از نقدهایی که می توان به نحوه برگزاری آزمون های تستی وارد نمود، از قبیل چرایی دلیل وجودی جدایی آزمون های تستی تخصصی و عمومی، در حالی که منابع هر دو آزمون یکی بوده و تفاوت ماهیتی بین آن ها را نمی توان در نظر گرفت و... ، موضوع مناقشه برانگیز اصلی اما نحوه برگزاری و امتیازدهی آزمون طراحی معماری می باشد. آزمونی که گویی در طی زمان منجمد شده و بدون توجه به تغییرات شگرفی که امروزه در جزءجزء زندگی انسان اتفاق افتاده از زمان برگزاری اولین دوره آن کوچکترین تغییری در ماهیت و نحوه برگزاری آن بوجود نیامده است.
نکته ای که بنظر می رسد در طی سالهای اخیر مورد غفلت برگزارکنندگان آزمون طراحی قرار گرفته، چرایی واقعی برگزاری چنین آزمونی می باشد. آیا اکنون بعد از مدت ها وقت آن فرا نرسیده طراحان و برگزارکنندگان آزمون به این سوال اساسی پاسخ دهند که دلیل اصلی برگزاری این چنین آزمونی چه می باشد. آیا برگزار کنندگان توقع دارند مهندسانی که حداقل دو سال از زمان فارغ التحصیلی آنها گذشته و وارد دنیای کار حرفه ای شده اند با وسایل ابتدایی نقشه کشی از قبیل خط کش، کاغذ و ... و بدون رعایت شرایط استاندارد ازقبیل نیاز به نور متمرکز و ...، ساده ترین موضوع های ممکن از قبیل خانه مسکونی و امثالهم را که حتی برای دانشجویان ترم های میانی معماری نیز بسادگی قابل انجام می باشد، ترسیم و طراحی کنند. چرا که به جرات می توان گفت در طراحی موضوع های ارائه شده اگر نگوییم برای تمامی شرکت کنندگان، برای بسیاری از آنان کمتر از یک ساعت و نه بیش از آن زمان صرف نمی شود و مابقی زمان، تنها صرف ترسیم مدارک خواسته شده با ابزار ابتدایی و ناکارآمد می شود. به این ترتیب دور از انتظار نیست که شرکت کنندگان توقع داشته باشند برگزارکنندگان آزمون تنها بر اساس کمیت مدارک ایجاد شده و نه کیفیت آنها ارزش گذاری کرده و امتیاز دهی دهند.

وحید محمدی بازدید : 242 چهارشنبه 08 آبان 1392 نظرات (0)

تأثیر و اهمیت بنا و ساخت‌وساز مسکن بدین سبب است که هرچند انسان در ابتدا خالق بناست، اما در ادامه این بناست که بر رفتار و فرهنگ وی و جامعه‌ای که در آن زندگی می‌کند تأثیر می‌گذارد. به عبارت دیگر، تناسبات فضایی مختلف بر اساس سرشت انسانی منشأ تأثیراتی بر انسان‌ها و جوامع انسانی است؛ یعنی معماری هم فرهنگ‌ساز و هم زاده‌ی فرهنگ است.

رسالت معماری طراحی فضاست. طراحی فضا و مدیریت فضا نیز برای مدیریت رفتاری است که داخل آن فضا اتفاق می‌افتد؛ یعنی رفتارهای داخل یک فضا را می‌توان با نوع طراحی مدیریت کرد. از این رو، معماران در گذشته در خلق آثار هنری خود از منبع طبیعت، فرهنگ و مذهب الهام می‌گرفتند و از این سه رکن در طراحی و معماری ساختمان‌ها بسیار بهره می‌بردند. انگیزه‌ی اصلی معماران سنتی ایرانی بیان و انعکاس مفاهیم فرهنگی و باورهای دینی مردم از یک سو و تحت تأثیر قرار دادن رفتارهای مردم توسط این عناصر از سوی دیگر بوده است.

وحید محمدی بازدید : 176 شنبه 04 آبان 1392 نظرات (0)

ررسي سير تحول و تكامل مفهوم هنر عمومي (علي الحسابي مهران,مرادي سلمان)دانلود

اصول و مفاهيم توسعه شهري پايدار از ديدگاهي پديدارشناختي (پرتوی پروین)دانلود

مشاركت مردمي در تهيه طرح هاي ساماندهي و توسعه محله اي (نمونه موردي: محله اميرآباد- گلها) (شرفي مرجان,رشيدي فر فاطمه,برك پور ناصر)دانلود

شخصيت فضايي- كالبدي هسته تاريخي شهر سنندج (علي زاده هوشمند,لاهورپور سيروان)دانلود

بازشناسي انگاره هاي نظام بصري در محلات بافت فرسوده شهري (نمونه موردي: محله عباسي تهران) (انصاري مجتبي,پورجعفر محمدرضا,صادقي عليرضا,حقيقت بين مهدي)دانلود

مفهوم گرايي در معماري (بررسي تطبيقي ويژگي هاي معماري مفهوم گرا در مقايسه با هنر مفهوم گرا در دوران معاصر) (كامل نيا حامد,تغابني عليرضا)دانلود

آسباد: تجلي گاه هنر و صنعت (بررسي ويژگي هاي معماري آسبادهاي نشتيفان) (خضري زهره,ايماني ناديه)دانلود

معرفي گوشه اي از معماري ناشناخته ايران: ساختمان آب انبارها (معماريان غلامحسين)دانلود

mohsen.naderan بازدید : 1088 یکشنبه 21 مهر 1392 نظرات (0)

در تلاش‎هایی که تاکنون برای تعریف معماری صورت پذیرفته است، دو رویکرد قابل بررسی است که هرکدام روش خاص خود را دارا هستند:
۱٫ رویکرد تاریخی به نظریه معماری:
بر اساس این رویکرد، نظریه معماری آن چیزهایی است که مردم درباره موضوع گفته یا نوشته‎اند. از این دیدگاه، روش مناسب برای تدوین مبانی نظری عبارت است از گردآوری و بررسی متون تاریخی، تفسیر بیانات مختلف، سنجش ارزش نسبی بیانات اظهار شده و در نهایت استخراج نتایج جهت تدوین نظریه. در نتیجه در این روش نظریه معماری از نوشته‎ها و ویژگی‎های بناهای تاریخی (به عنوان مثال معیارها و تناسبات ساختمانی آنها) اخذ می‎شود.
۲٫ رویکرد فلسفی به نظریه معماری:
در این رویکرد، نظریه معماری بر اساس ملاحظات فلسفی و زیبایی‎شناختی تعریف می‎شود. از این دیدگاه، روش مناسب برای تدوین نظریه معماری عبارت است از انجام دادن یک رشته بحث‎های عقلی در هر ساختار خاص نظری و تنظیم و تدوین سلسله مراتبی از مفاهیم برای درک موضوع.
به نظر می‎رسد برای تعریف نظریه معماری هر دو رویکرد فوق لازم و ملزوم یکدیگرند و بایستی در کنار هم مورد توجه قرار گیرند، چرا که بحث در مورد تاریخ نظریه معماری بدون بررسی ساختار مفاهیم آن همان قدر ناممکن است که بحث درباره ساختار مفاهیم بدون بررسی چگونگی کاربرد آن مفاهیم در تاریخ معماری.

برای دانلود به ادامه مطلب بروید…

وحید محمدی بازدید : 1384 شنبه 20 مهر 1392 نظرات (1)

عنوان: پروژه تنظیم شرایط محیطی – طراحی اقلیمی ۴۵ اسلاید – معماری همساز با اقلیم

نسل ها پیش که انسانهایی سرزمین ایران را جهت سکونت انتخاب و شروع به ساختن پوسته سوم انسانی(پوسته اول پوست طبیعی انسان ،پوسته دوم پوشش مناسب با محیط زیست و پوسته سوم ساختمان را میتوان نام برد)خود نمودند در شرایط مختلف آب و هوایی قرار گرفته و کوشش مقابله با شرایط محیطی و ایجاد فضای مناسب داخلی ،آنها را با فرمها و روشهای مختلف ساختمان در تطابق با محیط راهنما شد.
از این رو در پهن دشت کشورمان که دارای آب و هوای مختلفی می باشد با سیستم های متعدد ساختمانی روبرو میشویم. در تداوم مبارزه با شریط محیط خارج ، تجربیات ذیقیمتی در طراحی ،ساخت و انتخاب مصالح در ساختمان های سنتی کشور نهفته است که متاسفانه در زمان حاضر با برداشت غلط از معماری دنیای غرب، کلیه دانش و تجربیات اسلاف خود را از یاد برده و با تقلیدی ناقص از معماری بین المللی ، زمین های حاصلخیز این مرز و بوم را بتن ریزی می کنیم.
بیشتر دست اندرکاران ، فرم ظاهری معماری گذشتگان را تقلید کرده و نام معماری سنتی روی آن میگذارند. در صورتی که فرم ظاهری معماری قدیم در اثر استفاده از مصالح ساختمانی منطقه، کارائی مصالح از لحاظ ایستایی و مقاومت در برابر بارها و فشارهای وارده ساختمان، مقابله در برابر گرما، سرما و نزولات جوی شکل میگیرد . البته فرهنگ منطقه نیز در فرم دهی هنر به عناصر ساختمانی مطمئناً موثر میباشد.

وحید محمدی بازدید : 163 شنبه 20 مهر 1392 نظرات (0)

بررسي راهکارهاي طراحي اقليمي با توجه به عوامل پنجگانه کل به جزء نگر (مقايسه تأثير عامل دما و رطوبت)

سيد رضا حجازي کناري-
چکيده:
معماري طي هزاران سال وجود داشته و اصالت ارزشهاي کيفي آن در طول قرنها شکل گرفته و رسالت يک معمار موفق در هر عصر و زماني گردن نهادن به تمامي آنها و بکارگيري صحيح و منطقي مجموعه اين قابليت هاست .
به جرأت مي توان گفت که اقليم و چگونگي تأثير شرايط آب و هوائي بر شکل گيري بنا از جمله ارکان محدود معماري است که از ابتداي ساخت سرپناه توسط بشر مورد توجه قرار داشته و با گذشت زمان و تغيير سبکها و جنبشها و تعاريف زيبائي و هنر ، و تحول نيازها و نگرش ها و گسترش فضاهاي معماري ، اصل اين نياز دستخوش دگرگوني و تغيير نشده است .
از سوي ديگر مبنا و اساس کارهاي اقليمي که تا کنون در زمينه دانش ساختمان صورت گرفته است و در حال حاضر مورد استفاده اکثر ارگانها و سازمان هاي وابسته قرار مي گيرد ، برپايه تقسيم بندي ايران به 4 گروه اقليمي است . در صورتيکه آخرين و کاملترين پهنه بندي اقليمي ايران براي استفاده در امور ساختماني ، حاصل مطالعات و تحقيقات وسيعي در اين زمينه است كه به سفارش مرکز تحقيقات ساختمان و مسکن توسط آقاي مهندس کسمائي انجام گرفته ، هنوز براي اکثر معماران و دانش پژوهان نا آشناست .
در اين مقاله با نگرش متفاوت ، سعي در بيان ابزار و روشهاي دستيابي به اهداف طراحي اقليمي در پهنه بندي جديد ايران به کمک روش متفاوتي است که در آن با شناخت عامل يا عوامل اصلي ايجاد بحرانهاي اقليمي در بنا ( سرما ، گرما ، رطوبت ، بارندگي و ...) ، با سير جرياني که از کليات به اجزاء منتهي مي گردد ، بهترين شرايط تهيه طرح اقليمي را فراهم مي سازد .
بر همين مبنا مراحل مختلف طراحي به 5 جزء تقسيم شده اند که عبارتند از :
1) اجتماع و پراکنش واحدها
2) تعيين کليات ساختار کالبدي بنا
3 ) طراحي پلان و نما
4) محوطه سازي
5) طراحي جزئيات اجرائي بنا
با معرفي روشهاي گوناگون جهت مقابله با عوامل بحراني و يا استفاده از شرايط مطلوب آب و هوائي در هر يک از مراحل فوق ، امکان بهره برداري بهينه از شرايط طبيعي جهت گرمايش و سرمايش بنا و تأمين شرايط آسايش تا حد قابل توجهي فراهم مي گردد که اين امر بالطبع کاهش تأسيسات حرارتي و برودتي ، کاهش هزينه هاي سوخت و تأسيسات ، کاهش آلودگي محيط زيست طبيعي و مواردي از اين دست را به همراه دارد .
دریافت متن کامل مقاله [ دریافت فایل ]

وحید محمدی بازدید : 179 شنبه 20 مهر 1392 نظرات (0)
 
* گروه طراحي شهري، دانشگاه تربيت مدرس
 
 

سلسله مراتب طراحي اقليمي در يک منطقه نقش زيادي در شرايط آسايش محيطي دارد. اين موضوع در مناطقي با اقليم خاص از اهميت بيشتري برخوردار است. در ميان عوامل اقليمي، جريان باد نقش بسيار مهمي در شکل دهي به فرم شهر دارد. جهت گيري خيابان، ارتفاع و تراكم ساختمان ها، پراكنش ساختمان هاي مرتفع و... از جمله عناصر طرح شهري است که بر الگوي جريان باد در فضاهاي شهري اثر مي گذارند.
اگرچه موضوع تاثير متقابل طراحي شهري و جريان باد شهري از دهه 50 قرن بيستم مورد توجه ويژه متخصصين قرار گرفته، در ايران با وجود تجربه هاي غني در شهرهاي تاريخي، اين موضوع به خوبي مورد کاوش قرار نگرفته است
.
شهر بوشهر در کرانه شمالي خليج فارس يکي از شهرهاي اقليم گرم و مرطوب است که کليت بافت و فضاهاي شهري آن متناسب با شرايط اقليمي شکل گرفته است به گونه اي که خلاقيت هاي منحصر به فردي در طراحي اقليمي، از بافت تا بناي معماري را مي توان در آن مشاهده کرد که سيماي شهري متمايز و هويت بخش بوشهر قديم را ايجاد کرده است
.
اين مقاله با روش تحقيق توصيفي - تحليلي، مبتني بر اصول موضوعه طراحي اقليمي و با تکيه بر گردآوري اطلاعات به روش کتابخانه اي و ميداني به دنبال آشکار کردن خلاقيت هاي طراحي اقليمي متناسب با جريان باد در بافت قديم بوشهر است
.
مجموع تحليل ها و بررسي ها حکايت از آن دارد که فضاهاي شهري بوشهر در سلسله مراتبي از طراحي اقليمي متناسب با جريان بادهاي محلي شکل گرفته است. طراحي اقليمي متناسب با جريان باد در بافت قديم بوشهر، در ويژگي هايي همچون مکان يابي و تنظيم طبقات ارتفاعي بافت، شکل ميادين و معابر شهري، جهت گيري معابر و مقطع عرضي معابر در جهت کوران بيشتر، شکل فضاي معماري و جزئياتي همچون شناشير، طارمه، بون و ... تبلور پيدا مي کند
.

 
كليد واژه: جريان باد شهري، سلسله مراتب طراحي اقليمي، بوشهر، فضاهاي شهري، شناشير
 
 

 نسخه قابل چاپ

وحید محمدی بازدید : 456 یکشنبه 13 مرداد 1392 نظرات (0)

خلاقیت هم مانند هر فرایند تولیدی دیگر که محصول دارد و محصول آن یک تولید نو که از قبل وجود نداشته می باشد، تکنیک هایی دارد و بطور کل وارد حیطه آموزش خلاقیت معماری می شویم. این تکنیک ها باعث خلق یک فرم خلاقانه می شود و باید توجه داشت: «در تاریخ معماری به ندرت تکنیک هایی ابداع می شود که شیوه دستیابی به فرم را اساساً عوض کند.» (کامران افشار نادری، مجله معمار ، شماره ۹ ، تکنیک های خلاقیت)

 

ادامه...............

وحید محمدی بازدید : 141 یکشنبه 13 مرداد 1392 نظرات (0)

 

گذری بر معماری دیکانستراکشن
دیکانستراکشن در فارسی به ساختار زدایی ، شالوده شکنی ، واسازی ، بنیان فکنی ، ساختار شکنی و بن فکنی ترجمه شده است . شاید این کثرت اسامی به دلیل آن باشد که دیثکانستراکشن یک نگرش چند وجهی و چند معنایی به دال و مدلول و هر نوع متنی دارد .

دیکانستراکشن

از آنجایی که مبانی دیکانستراکشن مستقیما از فلسفه دیکانستراکشن استخراج شده و به لحاظ آشنایی نسبتا اندک معماران با فلسفه این مکتب ، برای استنباط معماری دیکانستراکشن ، ابتدا لازم است فلسفه دیکانستراکشن و مهم تر از آن ، زمینه های نظری این نحله فکری تبیین شود.
مکتب دیکانستراکشن که یکی از شاخه های مهم فلسفه پست مدرن محسوب می شود ، نقدی به بینش ساختارگرایی و همچنین تفکر مدرن است .

برای دانلود مقاله به ادامه مطلب مراجعه کنید.

 

وحید محمدی بازدید : 1365 یکشنبه 13 مرداد 1392 نظرات (0)

 

مروزه با رشد سریع دانش و تکنولوژی در همه ی زمینه ها به ویژه در صنایع وابسته به ساختمان سازی و تشویق به ساخت ساختمان هایی با راندمان انرژی و استحکام بالا و با استفاده از مواد و صالح مدرن، سبک و … ساخت ساختمان های سبز در ذهن معمار رویش می کند. از این رو باید با مفاهیم اولیه و کاربردی ساختمان یا به طور جامع تر معماری سبز آشنا شویم. 

وحید محمدی بازدید : 207 یکشنبه 13 مرداد 1392 نظرات (0)

کلاسیسیسم
کلاسیسیسم عبارت است ازاصول و قواعد،یا کیفیت های جمال شناختی ای که در هنر یونان و روم باستان یافت می شود. از حیث لغوی کلاسی سیسم یعنی پیروی از اصول کلاسیک.و خود کلمه ی کلاسیک ،علاوه بر معنای تحت اللفظی اش (عالی ،و نمونه) در زمینه ی هنر و ادبیات معرف خصوصیات هنری و ادبی یونان و روم باستان است.

 

وحید محمدی بازدید : 237 یکشنبه 13 مرداد 1392 نظرات (0)

 

 

طراحی مجتمع ، شهرک و محله های مسکونی از الزامات دروس معماری است که در طرح 5 به آن توجه ویژه ای شده است

این طرح از مهمترین دروس هر دانشجوی معماری است که درک و فهم طراحی در این درس در آینده کاری شخص کاربرد ویژه ای را دارد.

سیاری از اساتید برای این درس مطالعات کامل را قبل از طراحی از دانشجو انتظار دارند بهمین دلیل نیز مقاله ای در مورد طراحی مجتمع مسکونی پایدار را برای شما عزیزان آماده دانلود کرده ایم

برای دانلود به ادامه مطلب مراجعه کنید.

 

.

وحید محمدی بازدید : 223 جمعه 11 مرداد 1392 نظرات (0)

گاهی هم تناسبات رنگ ها باعث ایجاد زیبایی می شوند که در آنجا هم مجموعه فرکانس های نوری، تناسبات دلپذیری را به وجود می آورند. در موسیقی هم نسبت های صوتی به زیبایی منجر می شوند؛ نسبت هایی که به تناسب می رسند. تناسب گاهی در وجه دیداری است و گاهی در وجه شنیداری. در مورد بویایی و بساوایی هم چیزهایی ذکر می شود، بنابراین همه هنرها یک وجه دارند و آن وجهی است که با هندسه دل ما از قبل طراحی شده است.

برای خواندن و دانلود کامل مطلب به ادامه مطلب مراجعه کنید.

امیررضا بیگلری بازدید : 255 جمعه 11 مرداد 1392 نظرات (0)
 
 

 

کل و جزء:

نحوه نگرش معماری نسبت به کل و جزء تعیین کننده بخشی مهم از کیفیات فضای شهری است. بر این مبنا دیدگاه های مختلفی وجود دارند. برخی، نمای ساختمان ها (به عنوان اجزا) را بدون در نظر گرفتن جداره های شهری (به عنوان کل) طراحی می کنند و کیفیت کل را عاملی ثانویه می انگاراند که پس از اتمام شکل گیری اجزا و همنشینی آن ها در کنار یکدیگر به وجود می آید. این درحالی است که کل چیزی بیش از جمع جبری اجزا است. پسندیده ترین و بهترین مکان ها، جاهایی هستند که دارای روحیه ای منسجم و نافذ بوده و مجموعه ساختمان ها در کنار هم تأثیری بیش از یکایک اجزای تشکیل دهنده آن داشته باشند(هدمن و یازوسکی،17:1384).

ادامه . . .

امیررضا بیگلری بازدید : 199 چهارشنبه 09 مرداد 1392 نظرات (0)

بام سبز، بام ساختمانی است که تمام یا قسمتی از آن با گیاهانی که بر روی یک لایه ضد آب کاشته شده باشند، پوشانده شده است.

بام سبز - بام های سبز - پروزه معماری - پروؤه انسان طبیعت معماری

این بام ممکن است شامل لایه‌های دیگر مانند حصار ریشه، زه‌کشی و یا سیستم آبیاری باشد. واژه‌ی سبز به مسئله‌ی محیط زیست اشاره می‌کند و شامل بام‌هایی نمی‌شود که تنها رنگ آن‌ها سبز باشد.

برای دریافت پروژه به ادامه مطلب مراجعه کنید.

 

امیررضا بیگلری بازدید : 189 چهارشنبه 09 مرداد 1392 نظرات (0)

آب و معماری
در همه دوران تاریخی معماران ما آب را در مجموعه های خود وارد می کردند و گنجینه ای از خصوصیات فیزیکی ، مذهبی و اسطوره ای را به خدمت می گرفتند تا معماری آنان از غنای بیشتری برخوردار باشد .

آب در معماری - رابطه آب در معماری - Water in Architecture

آب در معماری – رابطه آب در معماری – Water in Architecture

 

چنان که می دانیم نزد ایرانیان از روز گاران بسیار کهن آب مانند آتش مقدس بوده به گواهی اوستا و همه نامه های دینی پهلوی و بسیاری از نویسندگان یونان و روم  و خود همین هردوت ایرانیان آب و آتش را بزرگ می پنداشتند و می ستودند و آلودن  آنها ازگناهان بزرگ به شمار می رفت آب خواه شیرین و خواه شور چه رود و چه دریا در خور ستایش و نیایش است .

برای دریافت مقاله کامل به ادامه مطلب مراجعه کنید.

 

امیررضا بیگلری بازدید : 314 چهارشنبه 09 مرداد 1392 نظرات (0)

فهرست

مقدمه
چکیده


فصل اول
کلیات (مفهوم مراکز تجاری)
تاریخچه مراکز تجاری در ایران


فصل دوم
انواع بازارها
بازارچه ها
بررسی ابعاد مختلف بازار
شرح فضای بازار


فصل سوم
بررسی ملاحضات اولیه ایجاد مراکز تجاری
بررسی اقتصادی
بررسی انواع فعالیت های تشکلی دهنده مراکز تجاری


فصل چهارم
بررسی مصادیق ( نمونه های موردی )
مرکز خرید تیراژه
مرکز خرید (سیتی سنتر) بندر عباس
مرکز خرید ستاره فارس
ساختمان سلفریجز در بیرمنگام


فصل پنجم
ضوابط و استانداردهای طراحی
ساختمان های عمومی و معلولین
بخش اول- فضای ورودی
بخش دوم -راهرو
بخش سوم- بازشوها
بخش چهارم- پله
بخش پنجم- سطح شیبدار
بخش ششم- آسانسورها


فصل ششم
شیراز
پیشینه تاریخی شیراز


فصل هفتم
معرفی منطقه 3 شهرداری و ویژگی آن در موقعیت قرار گیری

فصل هشتم
روند طراحی و نقشه ها
نتیجه گیری
منابع و ماخذ

دانلود

وحید محمدی بازدید : 375 چهارشنبه 09 مرداد 1392 نظرات (0)

رنگ بازتابی از نور است که به شکل‌های متفاوتی در می‌آید و این بازتاب مجموعهٔ وسیعی را شامل می‌شود.اگر یک ناحیه باریک از طول موج‌های نور مرئی توسط ماده جذب شود رنگ بوجود می‌آید.

رنگ یکی از از خاصیتهای نور است.ادراک رنگ ،نتیجه نور تابیده شده ،تغییرات در آن،ویژگی های جذبکنندگی،انعکاسی و انتقالی سطح ،رابطه سطح با رنگهای اطراف ان و ویژگیهای چشم می باشد.

برای دیدن ادامه مطلب و دریافت مطلب به صورت کامل به ادامه مطلب مراجعه کنید.

وحید محمدی بازدید : 238 چهارشنبه 09 مرداد 1392 نظرات (0)

طالعات اقلیمی یکی از پیش زمینه های طراحی اماکن مختلف می باشدو در معماری هم تاکید ویژه ه ای بر آن شده است.

به همین دلیل بر آن شدیم که مطالعات کامل اقلیمی مراکز استان های کشور را در سایت قرار دهیم.

وحید محمدی بازدید : 313 دوشنبه 07 مرداد 1392 نظرات (0)

«علم نجوم» ستاره شناسی ، اختر شناسی کنونی که معمولا به اختصار «نجوم» خوانده می شود ، یکی از علومی است که به همراه علم «کیهان شناسی» می تواند این تصویر کلی را برای انسان فراهم کند . اما علم نجوم دقیقا چه محدوده ای دارد ؟ باید گفت که این نام از روی تسامح به این علم داده شده است چرا که حد آن فراتر از شناخت «ستارگان» است .

موضوع دیگری که نجوم قدیم را از نجوم جدید جدا می سازد ، دانشی است که «احکام نجوم» یا «اختر گویی» نامیده می شود و در گذشته با علم نجوم یکی بوده است . اساس احکام نجوم را این باور تشکیل می داد که مکان قرار گیری ماه ، خورشید و هر
یک از پنج سیاره در آسمان در هنگام تولد یک نوزاد ، آینده او را شکل می دهد ...
وحید محمدی بازدید : 167 یکشنبه 06 مرداد 1392 نظرات (0)

تماشاگر پرسان، چون بر كرانة پررمز بافت قديم بوشهر گام بردارد، بيهيچ گونه مقاومتي، جذب مغناطيس نيرومند آن خواهد شد و شيفته وار در اندرون سحر آناسير شده و تو گويي آنكه اين تكه از عالم خاك،
ارثيه اي ماورايي است

huoman.mohammadi بازدید : 159 یکشنبه 06 مرداد 1392 نظرات (0)

مدرسه صنایع که به دست کمال الملک احداث شده بود مقدمة تأسیس هنرکدة دانشگاه تهران در سال 1319 شد ، که از سال 1328 « دانشکده هنرهای زیبا » نامیده شد . « دانشکده هنرهای زیبا » در بدو تأسیس دارای رشته های معماری ، نقاشی و مجسمه سازی بود و هم اکنون دارای شش گروه آموزشی است . دانشکده هنرهای زیبا در 12 رشته کارشناسی ، 10 رشته کارشناسی ارشد و 3 رشته دکتری دانشجو می پذیرد

 

امیررضا بیگلری بازدید : 481 یکشنبه 06 مرداد 1392 نظرات (0)

 

ژان نوول در ۱۹۴۵ در دهکده ای در جنوب غربی فرانسه متولد شد. او هنگامی مدرسه می رفت با یک شرکت معماری وارد کار شد. در سال ۱۹۷۵ دفتر خود را کشود و در چندین رقابت شرکت کرد.                                  .

از آن جا که او دفتری را برای خود باز کرده بود ، قصد داشت برای ایجاد زبان دارای سبکی متفاوت از مدرنیسم و پست مدرنیسم کار کند. نوول با رد طرافداری سخت از لوکوربوزیه هر پروژه را بر پایه فکر خود ، به دور از ایده های مورد قبول قبلی انجام می داد.

 

 

دوستان عزیز جهت تهیه فیلمهای مستند مهندسی معماری و اطلاعات بیشتر میتوانید روی مجموعه های زیر کلیک کنید

download.png دانلود با لینک مستقیم

وحید محمدی بازدید : 216 شنبه 05 مرداد 1392 نظرات (0)

عهد دودمان سوم مصر معمار نابغه ای به نام ایم حوتپ Imhotep برای فرعون مصر، زوسر «جوزر» (حدود ٢٦٤٩ - ٢٦٦٣ ق م) مجتمع عظیمی در سقاره، و گورستان گروهی نزدیک تختگاه مصر؛ ممفیس می سازد. ..................

 

وحید محمدی بازدید : 284 شنبه 05 مرداد 1392 نظرات (0)

نزدیک کرمانشاه و سر سه راه کرمانشاه، همدان و سنندج دهی است کوچک که نهصد نفر سکنه دارد و طاق‌بستان نامیده می‌شود.در فرهنگ جغرافیای ایران طاق‌بستان دهی از دهستان حومه بخش مرکزی شهرستان کرمانشاهان است و در ۹ کیلومتری شمال خاوری کرمانشاه واقع شده است. به قول نویسندهٔ کتاب: ”این ده در سال ۱۳۳۱ سیصد نفر سکنه داشت که همگی مسلمان شیعه و زبان مادری‌شان کردی فارسی بوده است. شغل ساکنان ده زراعت و گله‌داری است و آب از چشمهٔ سراب طاق‌بستان خارج شده و دهکده را آبیاری می‌کرده است.“ مستشرق معروف آلمانی، هرتسفلد، معتقد بود که کلمهٔ طاق‌بستان در اصل طاق‌وستان یا طاق‌وسان بوده و از لغت ویستهم یا بسطام، مشتق شده است.ملک‌الشعرای بهار ضمن اشاره به کتبیهٔ بیستون، از طاق‌بستان هم نام برده است: ”بیستون در اصل بغستان است و تازیان غالباً آن را ”بهستون“ خوانده‌اند و یاقوت گوید بسهتون قریه‌ایست بین همدان و حلوان و اسم او ”ساسبانان“ است و از شرحی که در باب غار شبدیز داده است معلوم می‌دارد که مرادش ”طاق‌وستان“ می‌باشد

.........................

 

اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • لینک دوستان
  • دانلود فیلم ایرانی
  • انجام پایان نامه مدیریت
  • پایان نامه مدیریت
  • تور کیش
  • بهترین دکتر عمومی در تهران
  • فروش گیفت کارت با گیفتی
  • مشاوره پایان نامه ارشد کامپیوتر
  • خرید سرور اختصاصی آلمان
  • چاپ کاتالوگ چاپ بروشور
  • تور ارمنستان
  • خرید فیلتر شکن در امپراتور وی پی ان
  • تور دبی
  • خرید جم کلش رویال
  • تجربیات معلمان
  • آیشیک
  • فروشگاه اینترنتی لباس
  • خرید جم کلش
  • خرید جم کلش رویال
  • دانلود مقاله با فرمت word
  • دانلود مقاله با فرمت word
  • دانلود مقاله با فرمت word
  • دانلود آهنگ جدید
  • sitemap
  • داستان عاشقانه
  • تصفیه آب معصومی
  • خرید عطر و ادکلن
  • نرم افزار انبارداری
  • نرم افزار حسابداری انبارداری
  • نرم افزار جامع انبارداری
  • برنامه انبارداری
  • بهترین نرم افزار انبارداری
  • نرم افزار انبارداری
  • نرم افزار حسابداری انبارداری
  • نرم افزار جامع انبارداری
  • برنامه انبارداری
  • بهترین نرم افزار انبارداری
  • تشریفات
  • نرم افزار وکالت
  • نرم افزار انبارداری
  • نرم افزار دندانپزشکی
  • نرم افزار املاک
  • درمان
  • اورانوس
  • یک معمار
  • آخرین مطالب ارسال شده
  • پیوندهای روزانه
    آمار سایت
  • کل مطالب : 371
  • کل نظرات : 14
  • افراد آنلاین : 33
  • تعداد اعضا : 336
  • آی پی امروز : 79
  • آی پی دیروز : 39
  • بازدید امروز : 109
  • باردید دیروز : 56
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 486
  • بازدید ماه : 486
  • بازدید سال : 15,206
  • بازدید کلی : 476,965