سيد مهدي خداپرست- دانيال چاوشي – امير وكيليان زند- داوود
فروندي- احسان رياضي - وحيد اسماعيل زاده
معماري نئوكلاسيك
فلسفه و تمدن کلاسیک یونان و روم باستان شالوده فکری و اجتماعیتمدن مغربزمین را تشکیل می دهد و طی دوهزار سال گذشته همواره فلسفه کلاسیک در بینشذهنی
وکالبد فیزیکی تمدن غرب مشهود بوده است . معماری غرب نیز از این امر مستثنا نبوده ومعماری کلاسیک پیوسته در کلیه تاریخ مغرب زمین مطرح بوده است.
معماران نئو کلاسیک همچونمعمارانپست مدرن توجه به گذشته دارند ولی یک اختلاف عمده بین این دو دیدگاه نسبت بهتاریخوجود دارد . معماری پست مدرن در پی
هویت انسان است و تاریخ هر قوم و ملتی ازنظرآنها عنوان بخشی از هویت آن ملت تلقی می شود
معماران نئوکلاسیک ، سبک مدرن را نیز سبکی قابل قبول نمیدانند ، چنانچه کوینلن تری گفته : " مدرنیسم پرهیز از هر روشی است که کارکردداشتهاست . " لذا معماران نئوکلاسیک ، گذشته و خصوصا معماری کلاسیک را منبع الهامخودمی دانند و معماری کلاسیک و یا سنتی را به همان گونه که از نظر کالبدی بوده،برای احتیاجات امروزه طراحی می کنند .
اگر خواسته باشیمدر یکجمله این سبک را تعریف کنیم ، می توان گفت : ساختمان نئوکلاسیک ، پوسته ایکلاسیکبرروی امکانات مدرن است.
لئون کریر ، معمار اهل لوکزامبورگ ، از دیگر معماران مهماین سبک است . به گفتهوی " نئوکلاسیک گزینه ای در مقابلمدرنیسم نیست ، بلکه درتضاد با مدرنیسم و درمقابل جامعه مصرف گرایی است که آن را حمایت می کند . "
خانه خدایان و یا به عبارتی،معابدیونانیان باستان منبع الهام بسیاری از ساختمانهای مهم در طی دوهزار و پانصدسالگذشته در غرب بوده است . معابد ، کاخها و بناهای حکومتی روم باستان،کلیساهای عظیم قرون وسطا در عصر اقتدار مسیحیت ، کاخها ، ساختمانهای مدنی و کلیساهادر زمانرجعت به کلاسیسیسم در دره رنسانس ، کاخ ها و کلیساها در عهد اشرافیت باروک،کاخها ، پارلمان ها و کلیساها در عصر روشنگری و بعد از آن ، آسمانخراش های سر بهفلک کشیده اوائل قرن بیستم و ساختمانهای حکومتی در عصر فاشیسم ، نازیسم و استالینیسمدربین دو جنگ جهانی ، همواره از معماری کلاسیک الهام گرفته اند.
یکی از پروژه های جالب توجه و موفق به سبک نئوکلاسیک ، مجموعهمسکونی رودخانهریچموند در کنار رودخانه تایمز 87-1985 (Richmond RiversideComplex ) است . اینمجتمع مسکونی درلندن توسط کوینلن تری طراحی شده و شامل ادارات ، مغازها و رستورانهای متعدد استدز دیگر معماران صاحب نام این سبک می توان از دیمیتری پاپاداکیس ،آلن گرینبرگ ،رابرت آدام ، کلاف ویلیامزالیس و رابرت استرن نام برد . در اینجا
باید متذکر شد کهگرایشی آشکار به سمت معماری نئو کلاسیک و سنت گرایی در بین
معماران پست مدرن دیدهمی شود . معمارانی از گروه اخیر همچون رابرت استرن و دوبرادر ، رابرت ولئون کریر ،ساختمانهایی به سبک نئوکلاسیک طراحی کرده اند . همچنین کارهای معمارانی همچونآلدوراسی و حتی رابرت ونچوری هم اکنون در مجاور طرح های معماران نئو کلاسیک بهنمایش گذاشته می شود .
معرفي راجرز
معرفي آثار راجرز
- فوجی ساوا
- ای کورا
- باراندازهای نواحی لندن
- مرکز اطلاعات رویترز
- استاگ پلیس
- پونت دآسترلیتز
- بوسی سن ژرژ ( طراحی شهری ):
- سکستیوس میرابیو ( طراحی شهری )
- دادگاه حقوق بشر ( استراسبورگ
- فرودگاه فارنبوروق
معرفي نورمن فاستر
معرفي آثار نورمن فاستر
- پل میلائو
- برج هیرستنیویورک
- برج سیبری
- هرم صلح
- مرکز نمایشگاه ها و همایش های اسکاتلند
- گلاسکو-اسکاتلند 1997-1995
- مرکز موسیقی (گیتزهر انگلستان) 2002-1997
- پارلمان (مجلس) جدید آلمان، ریشتاک Reichstag
- چسافوتورا Chesa
Futura، سنت موریس، سوئیس - مرکز فرهنگی دبی
- میدان سوارکاری لندن
- مجموعه الفيضليه
- برج سوئیس آر –آی
- تالارشوراي شهر لندن
- برج ميلينيوم
حجم فايل: 2.37 مگابايت