شبکه ایران_علی میرزایی: طی روزهای گدشته بخشهایی از سیاستهای کلی نظام در مسائل گوناگون کشوری از سوی رهبر فرزانه انقلاب صادر شدکه در بخش سیاستهای کلی مربوط به شهرسازی دستور مبنی بر «رعایت هویت تاریخی و معنوی شهرها در توسعه و بهسازی محیط شهری بویژه شهرهایی از قبیل قم و مشهد» داده شده است.
هویت در معماری به چه معناست؟
به طور خلاصه میتوان گفت که هویت در معماری با وجود تعاریف گوناگون وگاه متضادی که توسط متخصصان امر از آن ارایه میشود، تجلی روحیات، خواستهها و عقاید واحد مردمی است که آفریننده و بیننده بناهای ساخته شده هستند.
معماران ایرانی اعتقاد دارند که آوازه ایران در معماری، میان جهانیان، آنچنان طنین افکنده است که تاریخ معماری جهان خود را وامدار آن میداند.
معماران ایرانی بناهای متعدد که با شکوه خود جهانیان را مسحور خویش کردهاند را شاهدی بر ادعای خود دانسته.
نمونههای این بناها در میدان نقش جهان اصفهان یا بناهایی همچون پلهای تاریخی سخته شده بر زاینده رود به خوبی قابل مشاهده است.
هویت نامشخص معماری شهرها
متأسفانه اساتید و محققان رشته معماری از وضعیت حال حاضر ساخت و سازهای شهری رضایت کافی را نداشته و آن را فاقد روح، دچار سردرگمی و در بسیاری از موارد، به دور از شاخصههای معماری ملی و مذهبی ما میدانند.
از آنجا که هویت معماری و هویت شهری دو مقوله کاملاً مرتبط به یکدیگر هستند، عدم هماهنگی و تطابق میان آنها موجب میشود تا ضمن قرار نگرفتن مناظر زیبا در برابر چشم شهروندان، آشفتگی ذهنی و خستگی روانی مهمان قلب و روح ساکنان آن شود.
معنویات و شاخصههای دینی، گمشده معماری
فاجعه هنگامی رخ میدهد که در کشوری مانند ایران با سابقه طولانی در ساخت بناهای اسلامی، ساختمانهایی دیده شود که با بیتوجهی کامل به ارزشهای اسلامی بنا میشود. از دیگر سو این مسأله بروز بیشتری در شهرهای مذهبی مانند مشهد و قم داشته و آزار دهندهتر مینماید..
معماری فراماسونری، ابزار باستانی جنگ نرم
تعبیر جنگ نرم به عنوان اصطلاحی تازه در ادبیات کشور ما استفاده میشود اما به نظر میآید که تقابلهایی مانند این جنگ به طور پراکنده در سالهای پیشین رخ داده است.
با بررسی سیر تغییرات معماری ایران در سالیان گذشته میتوان دریافت که از هنر معماری همواره به عنوان راهی جهت تسلط بر کشور استفاده شده است.
ت
جلی نمادهای خاص تشکیلات مرموز و مخوف فراماسونری در ساختمانهای شهری یکی دیگر از نشانههای جدا شدن سازههای معماری شهری از ریشههای مذهبی تاریخی خود است.
لازم به ذکر است، در سایه بیتوجهی سازندگان و ناظران، تعدادی از بناهای حساس شهری مانند مترو نیز، نمادهای این تشکیلات شیطانی را مورد استفاده قرار میدهند.
معماری و مردم، در حال اثر گذاری متقابل
متخصصان شهرسازی و معماران برجسته عقیده دارند که یک جریان دو سویه اثر گذاری میان ساختمانها و فضای شهری با مردم جامعه وجود دارد.
این بدان معناست که ساختمانها میتوانند بر روحیات و آداب مردمی که از آنها استفاده میکنند، اثری انکار نشدنی بگذارند.
معماری شهرهای امروز کشور
اگر بنا شود که تأثیرات معماری امروز شهرهای بزرگ کشور را بر ساکنان آنها مورد پژوهش قرار دهیم، راهی جز بررسی طیف وسیعی از معماریهای وارداتی نداریم؛ هرچند همین معماریهای عاری از نشاط که مروج فرهنگهای غربی هست نیز به درستی اجرا نمیشود.
راه چاره چیست؟
در هر صورت باید برای بهبود این آشفته بازار، در حالی به دنبال راه چاره بود که ظاهراً ناکارآمدی دستگاههای نظارتی همچون شهرداریها در این امر قابل انکار نیست.
بسیاری از معماران و دست اندرکاران ساختمان سازی معتقدند، کنترل بر نحوه طراحی و اجرای نمای ساختمانها باید به طور مستمر و موثرتری انجام شود و همزمان، برنامه ریزیهای دقیقی برای شهرسازی با مد نظر قرار دادن شاخصهای فرهنگی و اسلامی صورت گیرد.