loading...
میمارلار
آخرین ارسال های انجمن
وحید محمدی بازدید : 248 پنجشنبه 18 مهر 1392 نظرات (0)

معماری به عنوان اجتماعی‌ترین هنر بشری، با فضای اطراف انسان مرتبط است. حضور فضا، بنا و شهر از گذشته تا امروز و در آینده، لحظه‌ای از زندگی روزمره آدمیان غایب نبوده و نخواهد بود. شهرها پر از ساختمان‎هایی هستند که با استفاده از هنر و مهارت‎های علمی و ریاضی طراحی شده‎اند. این مهارت‎ها در ترکیب با هم عناصر زیبایی‎شناسی نامیده‎ می‎شوند. اصول زیبایی‎شناسی برگرفته از هنر، علم و ریاضیات مثل کاربرد خط، شکل، فضا، نور و رنگ برای ایجاد یک الگو، توازن، ریتم، کنتراست و وحدت‌ در طراحی معماری مورد استفاده قرار می‎گیرند، این عناصر در کنار هم به معماران اجازه می‎دهند تا ساختمان‎های زیبا و مفید خلق کنند.

به بیان بهتر، اصول زیبایی‎شناسی به اضافه جنبه‎های ساختاری به ساختن یک ساختمان موفق کمک می‎کند. موضوع معماری درباره فضاست.

ادامه......


معانی و تعاریف


معماری(برگرفته از کلمه یونانی"ἀρχιτέκτων" مشتق از دو کلمه "ἀρχι"به معنای رییس و "τέκτων" به معنای سازنده ) هم فرآیند و هم محصول برنامه ریزی طراحی و ساخت وساز است. آثار معماری، در قالب موضوعات ساختمان، اغلب به عنوان نمادهای فرهنگی و سیاسی و به عنوان آثار هنری درک می شوند. تمدن های تاریخی اغلب با بقای دستاوردهای معماری نظیر اهرام ثلاثه مصر و تخت جمشید در ایران شناخته شده اند.

معنای معماری:

  • هنر و علم طراحی و احداث ساختمان و دیگر سازه های خارجی
  • اصطلاح عمومی برای توصیف ساختمان ها و دیگر زیرساخت ها است.
  • سبک و روش طراحی و ساخت و ساز ساختمان ها و دیگر ساختارهای فیزیکی.
  • عملکرد یک معمار که به آن معماری گویند به معنای پیشنهاد یا ارائه خدمات حرفه ای در ارتباط با

طراحی و ساخت ساختمان یا گروهی از ساختمانها ست و یا فضایی در اطراف سایت ساختمان که هدف عمده آن اشغال یا استفاده توسط انسان است.

  • فعالیت های طراحی از سطح کلان (طراحی شهری، معماری منظر) گرفته تا سطح خرد (جزئیات ساخت و ساز و مبلمان).
  • واژه معماری برای توصیف فعالیت طراحی هر نوع سیستم سازگار شده است. و به طور رایج در توصیف فن آوری اطلاعات استفاده می شود.

در رابطه با ساختمان، معماری تا حالا برنامه ریزی، طراحی و ساخت فرم، فضا و محیطی که منعکس کننده کاربرد فنی، اجتماعی، زیست محیطی، و ملاحظات زیبایی شناختی باشد را انجام داده است. و آن نیازمند روش های خلاقانه و هماهنگی مواد، فن آوری، نور و سایه است.

و نیز معماری در برگیرنده جنبه های عملگرایانه ساختمان و تحقق سازه ها، از جمله برنامه ریزی، برآورد هزینه و مدیریت ساخت است. بعنوان مثال مستندات تولید شده توسط معماران نقشه های معمولی طرح ها و مشخصات فنی میباشد معماری تعریف کننده سازه و رفتار یک ساختمان و یا یا هر نوع سیستم دیگری است که ساخته و یا احداث گردیده است . در یک تعریف کلی از معماری "ویلیام موریس" چنین می‌نویسد:

« معماری؛ شامل تمام محیط فیزیکی است که زندگی بشر را در بر می‌گیرد و تا زمانی که جزئی از دنیای متمدن بشمار می‌آییم، نمی‌توانیم خود را از حیطهٔ آن خارج سازیم، زیرا که معماری عبارت از مجموعه اصلاحات و تغییراتی است که به اقتضای نیازهای انسان، بر روی کرهٔ "زمین" ایجاد شده‌است که تنها صحراهای بی "آب" و "علف" از آن بی نصیب مانده‌اند. ما نمی‌توانیم تمام منافع خود را در زمینه معماری در اختیار گروه کوچکی از مردمان تحصیل کرده بگذاریم و آنها را مامور کنیم که برای ما جستجو کنند، کشف کنند، و محیطی را که ما باید در آن زندگی کنیم شکل دهند و بعد ما آن را ساخته و پرداخته تحویل بگیریم و سپس شگفتزده شویم که ویژگی و کارکرد آن چیست. بعکس این بر ماست که هر یک، بنوبه خود ترتیب صحیح بوجود آمدن مناظر سطح کره زمین را سرپرستی و دیدبانی کنیم و هر یک از ما باید از دستها و "مغز" خود، سهم خود را در این وظیفه ادا کند.  »

در تعریفی دیگر از "لوکوربوزیه" (یکی از بزرگترین معماران دوران مدرن) می‌گوید:

« معماری بازی استادانه و درست اشکال در زیر نور است.  »


طراحی معماری در اصل استفاده خلاقانه از توده، فضا، بافت، نور، سایه، مصالح، برنامه و عناصر برنامه ریزی مانند هزینه، ساخت و فناوری است به منظور دستیابی به اهداف زیباشناختی، عملکردی و اغلب هنری. این تعریف، معماری رااز طراحی مهندسی که استفاده خلاقانه از مصالح و فرمها با بهره گیری از ریاضیات و قواعد علمی است، متمایز می‌کند.


آثار معماری به عنوان نمادهای فرهنگی، سیاسی و اجتماعی یک کشور شناخته می‌شوند. تمدن‌های تاریخی نخست از طریق همین آثار معماری شناخته می‌شوند. ساختمان‌هایی چون تخت جمشید، هرم‌های سه‌گانه مصر، کالاسیوم روم از جمله چنین آثاری به‌شمار می‌آیند. آثاری که پیونددهنده مهم خودآگاهی‌های اجتماعی بوده‌اند. شهرها، مذاهب و فرهنگ‌ها از طریق همین یادواره‌ها خود را می‌شناسانند.

تعریف‌های معماری بر پایه فضا

تعاریف مختلفی که تاکنون از معماری ارائه شده است، اغلب به گونه‌ای بر اهمیت فضا در معماری تاکید می‌کنند، بطوری‌که وجه مشترک بسیاری از این تعاریف، در تعریف معماری به عنوان فن سازماندهی فضا است. به عبارت دیگر موضوع اصلی معماری این است که چگونه فضا را با استفاده از انواع مصالح و روش‎های مختلف، به نحوی خلاق سازماندهی کنیم.

  • از دیدگاه اگوست پره(به انگلیسی: Auguste Perret)، معماری هنر سازماندهی فضاست و این هنر از راه ساختمان بیان می‌شود.
  • ادوارد میلر اپژوکوم (Edvard Miller Upjokom) نیز معماری را هنر ساختن و هدف کلی آن را محصور کردن فضا برای استفاده بشر تعریف می‌کند.
  • به گفته لامونت مور (Lamont Moore) نیز معماری هنر محصور کردن فضا جهت استفاده بشر است.

ریشهٔ واژه


سی‌وسه‌پل اصفهان.

واژهٔ «معماری» در عربی از ریشهٔ «عمر» به معنای عمران، آبادی و آبادانی است و واژه «معمار»، یعنی بسیار آباد کننده. در فارسی برابرهایی گوناگونی برای آن آمده‌است مانند: «والادگر»، «راز»، «رازیگر»، «زاویل»، «دزار»، «بانی کار» و «مهراز». مهراز، واژه‌ای است که مشتق از «مه» + «راز» و مه برابر مهتر و بزرگ بنایان است. بنابراین از دو بخش «مه»، به‌معنای بزرگ و «راز» به‌معنای سازنده درست شده‌است. این واژه برابر مهندس معمار به تعبیر امروزی است. در لاتین نیز واژه "architect" از دو بخش archi به معنای سر، سرپرست و رئیس و tecton به معنای سازنده درست شده که کاملاً همتراز با واژه مهراز می‌باشد. مفهوم دقیق واژه معماری ریشه در واژه یونانی archi-tecture به معنای ساختن ویژه دارد، ساختنی که هدایت شده و همراه با آرخه باشد. آرخه(arkhe)از فعل آرخین(arkhin) به معنای هدایت کردن و اداره کردن است.

نظریه معماری

اولین کار نوشتاری بازمانده در مورد معماری "De architectura" بوسیله به وسیله معمار رومی ویترو ویوس در اوایل صده اول قبل از میلاد است.به عقیده ویترویوس یک ساختمان خوب باید سه شرط : firmitas, utilitas, venustas را اقناع کند.که اینگونه معنا می شوند:
"Durability": باید استوار باشد و در شرایط خوب باقی بماند.
"Utility": باید مفید به فایده باشد و عملکرد خوبی برای مردم در استفاده از آن داشته باشد.
"Beauty": باید مردم از آن لذت ببرند و روحیه آنها بالا برود.
به عقیده ویتروویوس معمار باید تلاش خود را برای تحقق بخشیدن این سه ویژگی حتی المکان انجام دهد. لئون باتیستا آلبرتی کسی که در مقاله خود "De Re Aedificatoria" به شرح ایده های ویتروویس می پردازد زیبایی را اساسا به عنوان جزئی از تقارن می دید گر چه تزیین هم نقش بازی می کرد. برای آلبرتی نقش تناسب آن بود که بین شکل ایدال گرایانه بشر وشکل میانه روانه حکومت کند.پس بعد بسیار مهمی از زیبایی جنبه ذاتی یک جسم است تا چیز های ظاهری که به کار می بندیم و برپایه اصول و قواعدی قابل تصدیق و جهان شمول است.مفهوم سبک در هنر تا قبل از قرن 16 میلادی گسترش نیافته بود با نوشتن مقالات ورسی تکمیل شد.و در قرن هجدم آثار ورسی به زبانهای ایتالیایی، فرانسوی، اسپانیایی و انگلیسی ترجمه شد.
در اوایل قرن نوزدهم میلادی اگستیوس پوگین کتاب تضادها را نوشت همانطور که از اسمش پیداست او در تضادها باگویش هجومآبانه تضاد های " شهرهای جدید را با ویژگیهای بصری رومانتیک ساده و پیوسته "شهرهای قرون وسطایی را بیان کردد که او آنها را با یک تصویر ایدآل گرایانه از جهان صنعتی تحقیر کرد. به اعتقاد پوگین معماری گوتیک تنها اصول حقیقی معماری مسیحیت بود.

جوایز

   . جایزه معماری پریتزکر

  • جایزه معماری آقاخان

 


جایزه معماری پریتزکر

بنای یادبود جی پریتزکر در شیکاگو قرار دارد.

جایزه معماری پریتزکِر (به انگلیسی: Pritzker Architecture Prize) جایزه‌ای است که هرساله از سوی بنیاد هایت به یک معمار زنده اعطا می‌گردد.

این جایزه که در سال ۱۹۷۹ از سوی جی آ. پریتزکر (A. Pritzker) پایه گذاشته شده و توسط خانواده پریتزکر مدیریت می‌شود، برترین جایزه معماری در جهان بشمار می‌آید.

جایزه پریتزکر مانند جایزهٔ نوبل در معماری محسوب می‌شود.

به برندهٔ این جایزه ۱۰۰٬۰۰۰ دلار آمریکا داده می‌شود.

نخستین زنی که به دریافت این جایزه نائل شده معمار انگلیسی عراقی‌تبار، زها حدید، است.

برندگان

 

سال           برندهکشور
۱۹۷۹ فیلیپ جانسون (۲۰۰۵–۱۹۰۶) Flag of the United States.svg ایالات متحده آمریکا
۱۹۸۰ لوئیس باراگان (۱۹۸۸–۱۹۰۲) Flag of Mexico.svg مکزیک
۱۹۸۱ سر جیمز استرلینگ (۱۹۹۲–۱۹۲۴) Flag of the United Kingdom.svg بریتانیا
۱۹۸۲ کوین روشه Flag of Ireland.svg جمهوری ایرلند
Flag of the United States.svg ایالات متحده آمریکا
۱۹۸۳ آی ام پی Flag of the People's Republic of China.svg چین
Flag of the United States.svg ایالات متحده آمریکا
۱۹۸۴ ریچارد مایر Flag of the United States.svg ایالات متحده آمریکا
۱۹۸۵ هانس هولاین Flag of Australia.svg استرالیا
۱۹۸۶ گوتفرید بوهم Flag of Germany.svg آلمان غربی
۱۹۸۷ کنزو تانگه (۲۰۰۵–۱۹۱۳) Flag of Japan.svg ژاپن
۱۹۸۸ گوردون بانشفت (۱۹۹۰–۱۹۰۹)
اسکار نیمایر
Flag of the United States.svg ایالات متحده آمریکا
Flag of Brazil.svg برزیل
۱۹۸۹ فرنک گری Flag of Canada.svg کانادا
Flag of the United States.svg ایالات متحده آمریکا
۱۹۹۰ آلدو روسی (۱۹۹۷–۱۹۳۱) Flag of Italy.svg ایتالیا
۱۹۹۱ رابرت ونچوری Flag of the United States.svg ایالات متحده آمریکا
۱۹۹۲ آلوارو سیزا Flag of Portugal.svg پرتغال
۱۹۹۳ فومیهیکو ماکی Flag of Japan.svg ژاپن
۱۹۹۴ کریستیان دپورتزآمپاک Flag of France.svg فرانسه
۱۹۹۵ تادائو آندو Flag of Japan.svg ژاپن
۱۹۹۶ رافائل مونئو Flag of Spain.svg اسپانیا
۱۹۹۷ سور فهن Flag of Norway.svg نروژ
۱۹۹۸ رنزو پیانو Flag of Italy.svg ایتالیا
۱۹۹۹ نورمن فاستر Flag of the United Kingdom.svg بریتانیا
۲۰۰۰ رم کولهاس Flag of the Netherlands.svg هلند
۲۰۰۱ هرتزوگ و دمویرون  سوئیس
۲۰۰۲ گلن مورکات Flag of Australia.svg استرالیا
۲۰۰۳ یورن اوتزون (۲۰۰۸-۱۹۱۸) Flag of Denmark.svg دانمارک
۲۰۰۴ زها حدید Flag of Iraq.svg عراق
Flag of the United Kingdom.svg بریتانیا
۲۰۰۵ تام مین Flag of the United States.svg ایالات متحده آمریکا
۲۰۰۶ پائولو مندز دا روشا Flag of Brazil.svg برزیل
۲۰۰۷ ریچارد راجرز Flag of the United Kingdom.svg بریتانیا
۲۰۰۸ ژان نوول Flag of France.svg فرانسه
۲۰۰۹ پیتر زومتور  سوئیس
۲۰۱۰ ریو نیشیزاوا و کاتسویو سجیما Flag of Japan.svg ژاپن

 


جایزه معماری آقا خان

 

یک منزل ساخت Nail Çakırhan و برندهٔ جایزه ۱۹۸۳ معماری آقاخان بدلیل استفاده از طرح‌های بومی معماری ترکیه
 

جایزه معماری آقاخان (به انگلیسی:Aga Khan Award for Architecture - AKAA) جایزه‌ای است که هر سه سال یک بار از سوی بنیاد شبکه توسعه آقاخان به یک یا چند معمار زنده اعطا می‌گردد.

این جایزه که در سال ۱۹۷۷ از سوی کریم آقاخان پایه گذاشته شده[۱]، از نظر مالی برترین جایزه معماری در جهان بشمار می‌آید.[۲] به برندهٔ این جایزه ۵۰۰٬۰۰۰ دلار آمریکا داده می‌شود.

جایزه معماری آقاخان بر خلاف جایزه پریتزکر، بر روی شیوه‌های بومی و اسلامی و راهکردهای معماری کهن و نوین در توسعه جهان سوم نیز متمرکز است.

اهداف
 
هدف از این جایزه
« شناخت نمونه‌های برتر معماری که هم طرح‌های نوین را در بر گیرد، هم فاکتورهای اجتماعی و بهبود و توسعه آنها، و نیز مفاهیم بازسازی، دوباره استفاده سازی، محافظت و طراحی محیط زیست  »

عنوان گردیده.

داوران

از میان هیئت داوران جایزه آقاخان می‌توان به افراد زیر اشاره کرد:

 

 

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • لینک دوستان
  • دانلود فیلم ایرانی
  • انجام پایان نامه مدیریت
  • پایان نامه مدیریت
  • تور کیش
  • بهترین دکتر عمومی در تهران
  • فروش گیفت کارت با گیفتی
  • مشاوره پایان نامه ارشد کامپیوتر
  • خرید سرور اختصاصی آلمان
  • چاپ کاتالوگ چاپ بروشور
  • تور ارمنستان
  • خرید فیلتر شکن در امپراتور وی پی ان
  • تور دبی
  • خرید جم کلش رویال
  • تجربیات معلمان
  • آیشیک
  • فروشگاه اینترنتی لباس
  • خرید جم کلش
  • خرید جم کلش رویال
  • دانلود مقاله با فرمت word
  • دانلود مقاله با فرمت word
  • دانلود مقاله با فرمت word
  • دانلود آهنگ جدید
  • sitemap
  • داستان عاشقانه
  • تصفیه آب معصومی
  • خرید عطر و ادکلن
  • نرم افزار انبارداری
  • نرم افزار حسابداری انبارداری
  • نرم افزار جامع انبارداری
  • برنامه انبارداری
  • بهترین نرم افزار انبارداری
  • نرم افزار انبارداری
  • نرم افزار حسابداری انبارداری
  • نرم افزار جامع انبارداری
  • برنامه انبارداری
  • بهترین نرم افزار انبارداری
  • تشریفات
  • نرم افزار وکالت
  • نرم افزار انبارداری
  • نرم افزار دندانپزشکی
  • نرم افزار املاک
  • درمان
  • اورانوس
  • یک معمار
  • آخرین مطالب ارسال شده
  • پیوندهای روزانه
    آمار سایت
  • کل مطالب : 371
  • کل نظرات : 14
  • افراد آنلاین : 60
  • تعداد اعضا : 336
  • آی پی امروز : 181
  • آی پی دیروز : 32
  • بازدید امروز : 249
  • باردید دیروز : 57
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 3
  • بازدید هفته : 957
  • بازدید ماه : 957
  • بازدید سال : 15,677
  • بازدید کلی : 477,436